چکیده:
هر سازمانی در هر نقطه ای از توسعه و یادگیری مرتبط با پتانسیل هایش ازجمله بینش ، دانش و توانایی می تواند به سمت یادگیری و یادگیرنده بودن گام بردارد. برای سازمان درک این موضوع که سازمان یادگیرنده یکی از عوامل تعیین کننده در کار سازمان است مهم می باشد. با توجه به این که ایجاد سازمان یادگیرنده از استراتژی های اصلی سازمان صداوسیما در سند افق رسانه ٤ رسانه ٤ این سازمان است ، هدف اصلی این پژوهش بررسی و شناخت وضعیت یادگیرندگی سازمانی در سازمان صداوسیما و ارائه پیشنهاداتی جهت تقویت آن می باشد. برای این منظور از روش پیمایشی استفاده شده است . جامعه آماری این تحقیق را کارکنان سازمان صداوسیما (در تهران) تشکیل داده اند. با استفاده از فرمول نمونه گیری از جامعه محدود ، ٣٥٢ نفر از این جامعه انتخاب و به روش نمونه گیری طبقه بندی و تصادفی ساده مورد آزمون قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده ها شامل هر دو روش توصیفی و استنباطی بوده است . با به کارگیری آزمون های آماری استنباطی ، آزمون دوجمله ای نشان داد که در این سازمان هر پنج مولفه سازمان یادگیرنده مدل پیتر سنگه ، «قابلیت شخصی »، «آرمان مشترک»، «مدل های ذهنی »، «یادگیری تیمی » و «تفکر سیستمی » در وضعیت مناسبی قرار نداشته و پایین تر از حد متوسط هستند. هم چنین بر اساس آزمون فریدمن ملاحظه شد که «یادگیری تیمی » مهم ترین مولفه از میان مولفه های سازمان یادگیرنده در سازمان صداوسیما بوده و پس از آن به ترتیب «مدل های ذهنی » ، «تفکر سیستمی » ، « قابلیت شخصی » و «آرمان مشترک » به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"با به کارگیری آزمون های آماری استنباطی ، آزمون دوجمله ای نشان داد که در این سازمان هر پنج مؤلفه سازمان یادگیرنده مدل پیتر سنگه ، «قابلیت شخصی »، «آرمان مشترک»، «مدل های ذهنی »، «یادگیری تیمی » و «تفکر سیستمی » در وضعیت مناسبی قرار نداشته و پایین تر از حد متوسط هستند.
A 3 Sun & Scott 4 Argyris 5Gorelick نظریه پیتر سنگه درمورد سازمان یادگیرنده (مدل به کار رفته در این تحقیق ) سازمان یادگیرنده سازمانی است که در آن افراد به طور مستمر در حال توسعه ظرفیت خود جهت تحصیل نتایجی هستند که به واقع طالب آنند، جایی که الگوهای تازه فکر کردن پرورش می یابد، محلی که خواسته و تمایلات گروهی محقق می شود و بالاخره مجموعه ای که درآن افراد پیوسته می آموزند که چگونه با یکدیگر یاد بگیرند.
در مورد مؤلفه های سازمان یادگیرنده ، مطابق جدول شماره ٢ بر می آید با توجه به اینکـه احتمـال مشاهده شده کمتر ازاحتمال آزمون است و سطح معنـی داری نیـز کمتـر از میـزان خطـا مـی باشـد می توان نتیجه گرفت : - در سازمان صداوسیما، «قابلیت شخصی »، «مدل های ذهنی »، «آرمان مشترک»، «یادگیری تیمی » و «تفکر سیستمی » در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
نتیجه گیری دراین تحقیق نتایج حاصل از آزمون دوجمله ای برای متغیرهای سازمان یادگیرنده نشان داد که هر پنج مؤلفه سازمان یادگیرنده یعنی «یادگیری تیمی » ، «مدل های ذهنی » ، «تفکر سیستمی » ، »قابلیـت شخصی » و «آرمان مشترک » در وضعیت مناسبی قرار نداشته و زیر حد متوسط هستند."