چکیده:
فرآیند تولید و توسعه محصولات با فناوری بالا تا این زمان این گونه دستخوش تغییر و تحول نبوده است . رشد سریع تکنولوژی و مخاطره در بازارهای جهانی و تغییرات روزافزون در نیازهای مشتریان ، تیم های توسعه محصول جدید را با فشارهای روزافزونی موجه کرده است . در نتیجه تولید محصولات با فناوری بالا که مطابق با نیازهای مشتریان باشد، برای تولیدکنندگان حائز اهمیت است . در این پژوهش به بررسی تاثیر ویژگیهای محصولات با فناوری بالا بر رفتار پذیرش / اجتناب مصرف کنندگان پرداخته میشود. جامعه آماری این تحقیق ، دانشجویان دانشکده های مدیریت دانشگاه های تهران بودند. تعداد ٣٩١ پرسشنامه مشتمل بر سوالات چندگزینه ای تهیه گردید. داده های جمع آوری شده به منظور بررسی رابطه میان متغیرها و تاثیر آنها بر یکدیگر، با استفاده از آزمون های آماری میانگین یک جامعه ، آزمون دو جمله ای و مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج تحقیق حاکی از این است که ویژگیهای محصولات با فناوری بالا بیشترین تاثیر را بر لذت داشته است . نگرش مصرف کنندگان بیشترین تاثیر را بر رفتار پذیرش داشته است . در حالی که تاثیر انگیختگی بر رفتار پذیرش / اجتناب قابل توجه نبود.
خلاصه ماشینی:
در این مطالعه سعی شده تا با استفاده از چارچوب محرک ٥- حالت های درونی - 6 پاسخ ٧ محرابیان و راسل ١ (١٩٧٤)، نشان داده شود که چگونه ویژگیهای محصول 1- Technology Products 2- Personal digital assistant (PDA) 3- e-reader 4- Global positioning system (GPS) 5- Stimulus 6- Organism 7- Response دارای فناوری بالا، حالت های شناختی ٢ (نگرش ٣) و عاطفی ٤ (لذت ٥ و انگیختگی ٦) مصرف کننده را تحت تاثیر قرار میدهد و سپس این حالت های شناختی و عاطفی منجر به به رفتار پذیرش / اجتناب ٧ میشود.
اعتبار مدل توسط یک چارچوب توانمند برای پیش بینی پاسخ های مصرف کننده به تغییرات شکل محصولات (١٩٩١ ,Lai ;١٩٩٥ ,Bloch) خدمات Foxall and) 1- Mehrabian and Russell 2- Cognitive 3- Attitude 4- Affective 5- Pleasure 6- Arousal 7- Approach-Avoidance Behavior 8- S -O - R (٢٠٠٩ ,Jang and Namkung ;١٩٩٩ ,Greenley و فروشگاه های آنلاین ,Eroglu) Machleit, and Davis, 2001; Mazaheri, Richard, and Laroche, 2010; (٢٠٠٥ ,Mummalaneni مورد حمایت قرار گرفته است .
با توجه به تحقیقات گذشته سه بعد از ویژگیهای 1- Atmosphere 2- Tangible 3- Intangible 4- Horváth and Sajtos 5- Judgment of utility 6- Rindova and Petkova 7- Technological novelty and congruity 8- Symbolic محصول که ممکن است نقش اساسی در تشکیل ارزیابی مصرف کننده از محصولات دارای فناوری داشته باشد، در این مطالعه مورد بررسی قرار میگیرد: ١) عملکرد (چگونه یک محصول بخوبی عملکرد یا مقصود خود را همانگونه که انتظار میرود، انجام میدهد) ٢) ظاهر (یک محصول چه مقدار جاذبه دیداری دارد) ٣) ارتباطات (یک محصول چگونه بخوبی به کاربر کمک میکند تا خودش را بیان کند).