چکیده:
هدف این پژوهش ، بررسی عوامل موثر در توسعه گردشگری ورزشی استان اردبیل و ارائه راهکارهای اجرایی بود. روش پژوهش ، توصیفی – تحلیلی بود و داده ها از کارشناسان گردشگری و ورزش استان به شیوه نمونه برداری تصادفی جمع آوری شدند. ۱۲۶ نفر به عنوان نمونه با است افده از پرسش انمه مح ق ق ساخته با روایی و پایایی قابل ق وبل (=α )، پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی است افده شد. عوامل مرتبط با سرگرمی ها و فعالیث های تفریحی با بارعاملی ۷۸/۶٤، عوامل مربوط به تربیث بدنی (۷۸/۵۷)، خدمات ورزشی (۷۶/۱)، عوامل گردشگری (۷۵/۷۲)، عوامل مرتبط با امکانات و زیر ساخث ها (۷۵/۱۲)، عوامل مرتبط با منابع طب ی عی (۷۵/۰۸)، عوامل مرتبط با خدمات اطلاع رسانی و ارتباطات (۷۰/۵۷)، تاسی است رفاهی (۶۵/۰۷) و عوامل مرتبط با خدمات حمل و نقل (۵۶/۷۵) عواملی هس دنت که به ترتیب در توسعه گردشگری ورزشی استان موثرند. با توجه به این نتایج به مس وئلان استان درباره گس رتش ورزش های تفریحی و به وبد برنامه های تربیث بدنی و گردشگری در کنار توسعه زیرساخث های اساسی گردشگری ورزشی پی اهنش د می شود.
خلاصه ماشینی:
هينچ و هيگام ٣ )٢٠٠٣( عوامل ج ب ل کن ده و مانبع اس اس ي براي توس عه گردشگري ورزشي را مواردي مانند، مح يط ط بيعي، امکانات ورزشي، حمل ونقل ، زيرس اخت ها 1- Sport Tourism 2- Tourism 3- Hinch & Higham و خدمات اط لاع رس اني مي دانند که بايسيت به ط ور هماهنگ در توس عه دراز مدت يک من ه قط جهت رونق گردشگري ورزش مد نظ ر قرار گيرند)٢٤(.
گي وسب ن ٦ و هم اکران )٢٠٠٣( رويدادهاي در 4- Weed 2- Funk & Bruun 3- Solberg & Preuss 4- BramWell 5- Cho 6-Gibson مقايس کوچک را بهرت از رويدادهاي بزرگ ت يقل کردند و بيان داشتدن که اين رويدادها هزينه کمرت و فوايد بي رتش ي را به همراه دارند؛ لذا بر هم اکري دانش اگه ها و آژانس هاي گردشگري به هدف گ رتس ش گردشگري در مسابقه هاي ورزش دانش اگهي تأکيد کردند)٢١(.
در پژوهش هايي که به بررسي دلايل ، انگيزه ها و محدوديث هاي مسافرت کن دگان پرداخته شده، پي اهنش دها بر اين اصل استواراسث که در هر مط العه اي که به من وظ ر برنامه ريزي و توسعه گردشگري 1- Braz 2- Miranda & Andueza 3- Kamilla Swart در شهر يا کشور مق دص انجام مي گيرد، بايد دلايل ، جذابيث ها و موانعي که براي گردشگران م م ه اسث ، مورد شناسايي قرار گيرد.