چکیده:
لازمۀ واکنش مؤثر و مفید به تغییرات محیطی و کسب مزیت رقابتی در شرکتهای تولیدی ورزشی، دستیابی به چابکی سازمانی است. این پژوهش کیفی با هدف غایی کاوش فرآیند چابکی سازمانی شرکتهای تولیدی ورزشی با استفاده از طرح نظام مند نظریه داده بنیاد انجام شده است. به این منظور مصاحبه باز با 12 نفر از مدیران شرکت های تولیدی ورزشی شهر تهران به صورت فردی و گروهی بعمل آمد. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار تحلیل کیفی مکس کیودا نسخه 11، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بدست آمد، بطوری که طی فرآیند کدگذاری باز مقوله هایی شامل: شرایط علی، مقوله های محوری، اقدامات و راهبرد ها، عوامل مداخله گر و پیامدهای ناشی از چابکی استخراج گردید؛ سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها ذیل عناوین شرایط علی (عوامل برون و درون سازمانی)، مقوله محوری (کسب مزیت رقابتی، انطباق شرکت با نیازهای مشتریان، مهندسی مجدد، انطباقپذیری با محیط، قدرت پاسخگویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت)، راهبردهای کنش و کنش متقابل (در حوزههای: تولید، بازاریابی، اقتصادی، سیاسی، قانونی و دانش)، عوامل مداخلهگر (محیطی، سازمانی و مدیریتی) و پیامدهای چابکی (پیامدهای: اقتصادی، تولیدی، اجتماعی، بازاریابی، مالی، انسانی، و برند و نشان تجاری) در شرکتهای تولیدی ورزشی در قالب پارادایم کدکذاری تعیین شد؛ در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح، سیر داستان ترسیم و نظریه خلق شده؛ در نهایت، گزاره های حکمی و فرضیه های راهبردی پژوهش تدوین گردید.
خلاصه ماشینی:
"جدول 5- پیامدها و نتایج چابکی در شرکتهای تولیدی ورزشی از دیدگاه مشارکتکنندگان 1- پیامدها و نتایج چابکی پیامدهای حوزه اقتصادی: افزایش میزان صادرات کالاهای ورزشی، افزایش میزان عرضه محصولات، افزایش میزان فروش، کسب مزیت رقابتی برای شرکت، افزایش میزان بهروهوری و سودآوری؛ 2- پیامدهای حوزه تولید: افزایش میزان تولید، افزایش تنوع محصولات، تولید محصولات روزآمد، افزایش کیفیت محصولات، بهرهگیری از دستگاههای پیشرفته تولید، افزایش سرعت تولید؛ 3- پیامدهای حوزه اجتماعی: کسب وجه اجتماعی- فرهنگی- سیاسی؛ افزایش میزان پاسخگویی به مشتریان 4- پیامدهای حوزه بازاریابی: افزایش تعداد قراردادهای داخلی با باشگاهها و تیمهای ملی، کسب حمایت فدراسیونهای داخلی، فدراسیونهای جهانی و سایر کشورها از محصولات شرکت، کسب استانداردهای لازم از سوی فدراسیونها و سازمانهای معتبر داخلی و خارجی، افزایش میزان رضایت مشتریان، افزایش میزان اطلاعرسانی به مشتریان؛ 5- پیامدهای حوزه مالی: افزایش میزان سرمایه، افزایش میزان بازگشت سرمایه، افزایش تعداد شعبات و نمایندگیهای داخلی و خارجی شرکت تولیدی ورزشی، افزایش پیچیدگی شرکت بهعلت بزرگتر شدن شرکت از نظر جغرافیایی، 6- پیامدهای حوزه نیروی انسانی: افزایش تعداد کارکنان، افزایش تعداد مشتریان، افزایش میزان تشخیص مشتریان ورزشی نسبت به کالاهای ورزشی، پرورش کارکنان توانمند تولیدی 7- پیامدهای حوزه برند و نشان تجاری: افزایش کیفیت و شهرت برند نزد مشتری، ایجاد انحصار برند شرکت در بازار هدف گزارههای حکمی(قضایا) و فرضیه های راهبردی پژوهش بر پایه آنچه در شرح مؤلفههای پارادایم کدگذاری محوری طرح شد، قضایای زیر حاصل میشوند: قضیه 1."