چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی لگو آموزشی بر افزایش هوش عملی و خلاقیت کودکان پیش دبستانی است . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان ٤ تا ٦ ساله ای است که در سال تحصیلی ٩١-٩٠ در یکی از مراکز پیش دبستانی و مهدکودکهای منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران حضور دارند. حجم نمونه در این پژوهش جمعا ٢٦ نفر بود (١٣ نفر گروه آزمایش و ١٣ نفر گروه گواه ) که به صورت نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند . در نهایت برای سنجش هوش عملی از آزمون وکسلر و برای سنجش خلاقیت از آزمون تصویری تورن س استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شد . نتایج نشان داد که لگو آموزشی بر افزایش هوش عملی(٠/٠٥= α ) و خلاقیت (٠/٠١= α ) کودکان ٤ تا ٦ ساله تاثیر معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
در این فضاها علاوه بر برطرف کردن این محدودیت ها میتوان به کودکان و والدینشان نحوه بازی صحیح را Blum National Research Council Fitzgerald, Mann, Cabrera & Wong Goelman Slavin 9 Webb 10 Ryan 11 Edge 12 Boyer نیز آموزش داد (گزارش عملکرد لگوی آموزشی، ١٣٩٠).
بازی وسیله ای برای برقراری ارتباط و آموزش است و با آن می توان مفاهیم اولیه مانند وزن ، جهت یابی ، شکل کمیت و کیفیت ، زمان و مکان و در مجموع ادراک فضا را به کودکان آموزش داد، زیرا آموزش نظری برای کودکان سنین پیش دبستانی خسته کننده است ، ضمن Bonk & Dennen Kennedy Branom Dempsey Wakefield Piaget Smilansky Papalia & Olds Vygotsky Campbell Chomsky Crain آنکه کودکان این سنین در نیم دوره پیش عملیاتی هستند و درک مفاهیم نظری بدون عمل برای آنان میسر نیست و زمان بر است .
جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه کودکان ٤ تا ٦ ساله ای است که در سال تحصیلی ٩١-٩٠ در مراکز پیش دبستانی و مهدکودکهای منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران حضور دارند، که از این بین تعداد ٢٦ کودک به شیوه داوطلبانه انتخاب شده اند و ١٣ نفر از آنان در دوره های لگو آموزشی شرکت نموده اند و ١٣ نفر گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکرده اند.
برای بررسی این فرضیه و بررسی، تأثیر لگو آموزشی بر افزایش هوش عملی کودکان پیش دبستانی با توجه به برقرار بودن تمامی مفروضه های تحلیل کوواریانس (یکسان بودن شیب خط رگرسیون ، همگنی واریانس ها، خطی بودن رابطۀ بین دو متغیر و نرمال بودن توزیع ) از این آزمون استفاده شد که نتایج حاصل از این آزمون در جدول ٣ مشاهده می شود.