چکیده:
یکی از رویکردهای درآمدزایی و توسعه پایدار اقتصادی باشگاه ها در کشورهای صاحب فوتبال ، ثبت این باشگاه ها به عنوان بنگاه های تجاری مانند شرکت ها و موسسات تجاری دیگر است . بنابراین ، هدف این پژوهش طراحی سازوکار موثر تجاری - سازی باشگاه های فوتبال ایران است . به این منظور با استفاده از روش تحقیق کیفی با ٣١ نفر از نخبگان آگاه از موضوع مصاحبه های عمیق صورت گرفت . یافته های حاصل از تحلیل مصاحبه ها به ارائه دو مدل مفهومی مسیر پیشرفت باشگاه های فوتبال و سازوکار تجاریسازی آنها منجر گردید. مدل تجاری سازی بر چهار رابطه اصلی و کلان روابط ورزشی مطلوب ، روابط اقتصادی مطلوب ، روابط اقتصادی- ورزشی مطلوب و روابط کنونی حاکم بر فوتبال ایران و نیز ١٣ رابطه فرعی و خرد استوار است . نتایج نشان داد که دولت مهم ترین مانع در تجاریسازی باشگاه های فوتبال است . بیشتر متخصصان نیز به مقوله تجاریسازی در وضعیت موجود خوشبین نبودند.
خلاصه ماشینی:
طراحی سازوکار مؤثر تجاریسازی باشگاه های فوتبال ایران شمس الدین رضایی*، محمد احسانی**، هاشم کوزه چیان ***، مجتبی امیری**** * استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه ایلام ** دانشیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس *** دانشیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس **** استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٢/٣/٧ تاریخ پذیرش مقاله : ١٣٩٢/٨/٦ چکیده یکی از رویکردهای درآمدزایی و توسعه پایدار اقتصادی باشگاه ها در کشورهای صاحب فوتبال ، ثبت این باشگاه ها به عنوان بنگاه های تجاری مانند شرکت ها و مؤسسات تجاری دیگر است .
مدل مفهومی مسیر پیشرفت باشگاه های فوتبال ایران / / / حق پخش / / / حامیان مالی / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / حرفه ایکردن تجاریسازی تبدیل به بنگاه کسب تقاضا بلیت فروشی خصوصیسازی بین المللی شدن / / / کپیرایت / / / هواداران شکل ٢.
مدل مفهومی تجاریسازی باشگاه های فوتبال ایران که از درون مدل مسیر پیشرفت استخراج شده است ، مهم ترین مؤلفه ها و روابط بین آنها را در وضع موجود و مطلوب در ذیل نشان میدهد (شکل ٣).
6 لیگ ها 126 همچنین میتوان همه روابط بین مؤلفه ها و منابع تأمین مالی در تجاریسازی باشگاه های فوتبال را به چهار نوع اصلی و کلان ، و در دو وضعیت مطلوب و موجود دسته بندی کرد که شامل موارد زیر است : ١) روابط ورزشی مطلوب (در مدل با اعداد نشان داده شده است ).