چکیده:
پژوهش حاضر یک سیستم آموزش الکترونیک را با هدف ارزیابی و سنجش اثربخشی واقعی آن، در چهار بعد اصلی شامل فنآوری و پشتیبانی، استاد، دورهی آموزشی و فراگیران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است. این پژوهش کاربردی، به شیوهی پیمایشی در شرکت ساپکو انجام گرفته است و ابزار اصلی جمعآوری دادهها در آن، پرسشنامه بوده که در کنار آن مشاهده و مصاحبه نیز صورت گرفته است. روایی پرسشنامه در پژوهش مشابهی تایید شده بود و اکنون نیز با توجه به بومیسازی آن، با ارجاع به خبرگان آموزش الکترونیک مجددا به تایید رسید. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبهی آلفای کرانباخ بهدست آمد. نمونهگیری به روش خوشهای انجام گرفته و برای تحلیل دادههای پژوهش از آزمونt در مقایسه با عدد ثابت و روابط ریاضی مربوط به مدل پژوهش استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در میان ابعاد سیستم آموزش الکترونیک مورد بررسی، بالاترین اثربخشی در بعد محتوای دوره و خودارزیابی فراگیران وجود دارد؛ درحالیکه خدمات فنآوری و پشتیبانی سیستم نیاز به بهبود دارد. اقداماتی نظیر بهبود کیفیت پشتیبانی فنی و فراهم نمودن امکاناتی برای در دسترس بودن استاد مجازی بهصورت برخط میتواند وضعیت کل سیستم را به سوی اثربخشی بیشتر پیش ببرد
خلاصه ماشینی:
دوفصلنامهی پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع) سال پنجم، شمارهی 1 (بهار و تابستان 1392) : صص 173-196 بررسی میزان اثربخشی سیستمهای آموزش الکترونیک معصومه حسینزادهشهری 1 نرجس زنگنهنژاد 2 تاریخ دریافت: 29/02/92 تاریخ پذیرش: 10/04/92 چکیده پژوهش حاضر یک سیستم آموزش الکترونیک را با هدف ارزیابی و سنجش اثربخشی واقعی آن، در چهار بعد اصلی شامل فنآوری و پشتیبانی، استاد، دورهی آموزشی و فراگیران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که در میان ابعاد سیستم آموزش الکترونیک مورد بررسی، بالاترین اثربخشی در بعد محتوای دوره و خودارزیابی فراگیران وجود دارد؛ درحالیکه خدمات فنآوری و پشتیبانی سیستم نیاز به بهبود دارد.
نتایج بهدستآمده از پژوهشهای پیشین نشان میدهد که جنبههای مهم و مؤثر در آموزش الکترونیک را میتوان در چهار محور عمده دستهبندی نمود که در این پژوهش بهعنوان چهار بعد اصلی سیستمهای آموزش الکترونیک در نظر گرفته شده است: فنآوری و پشتیبانی، دورهی آموزشی، استادان، و فراگیران.
Learners’ Value Index of Satisfaction Cognitive در این پژوهش، با توجه به اینکه برای تصمیمگیری در مورد میزان اثربخشی کل سیستم آموزش الکترونیک باید دادهها را در چهار بعد، تجزیه و تحلیل نموده و برآیند آنها را بهعنوان نتیجهی نهایی در نظر گرفت، از میانگین هندسی استفاده شده است.
مقدار شاخص ارزش رضایتمندی فراگیران طبق معادله 1 به این ترتیب محاسبه شده است: Overall Satisfaction Overall Value (معادلهی 1) بنابراین برای تفسیر وضعیت اثربخشی سیستم آموزش الکترونیک با استفاده از عدد بهدستآمده برای شاخص LeVIS از مقادیر جدول (2) استفاده میکنیم: جدول2.