چکیده:
نظام قیمت گذاری از عمده ترین تمایزات ساختار بازارهای موجوددر هر اقتصاد با ساختار رقابت کامل بوده و مهم ترین پیامد آن ، میزان رفاه از دست رفته ای است که به جامعه تحمیل میگردد. این موضوع اگر چه در مطالعات متعدد در وضعیتی ایستا مورد توجه قرار گرفته ، اما این مقاله با رویکردی پویا سعی مینماید با تعدیل روند ساختار صنعت با توجه به رفتارهای گذشته ، مسیری را برای کاهش و تعدیل رفاه از دست رفته ارائه نماید. برای تعیین ساختار بازار از روش هرفیندال –هیرشمن و برای برآورد رفاه اجتماعی از دست رفته از روش کالینگ –مولر استفاده شده و داده های این پژوهش از سرشماری کارگاه های صنعتی مرکز آمار استخراج شده است . نتایج این پژوهش برای ٤٠ صنعت در سطح کدهای چهار رقمی ISICکه در طول دوره مذکورروندی کاهشی را تجربه نموده اند، محاسبه و نشان داده شده است ،در صورت داشتن روندی تعدیلی میزان کل رفاهی که سالیانه میتوانست به جامعه اضافه گردد حدود ٢٥ درصد از کل ارزش تولیدات بخش صنعت در سال ١٣٨٤ است . بر این اساسو با تحقق شرایط رقابت کامل میتوان رفاه اجتماعی جامعه را به شدت افزایش داد. موضوعی که میتواند زمینه تحقق بیشتر عدالت اقتصادی به عنوان یکی از ابعاد عدالت اجتماعی را نیز فراهم نماید.
خلاصه ماشینی:
هزینه های اجتماعی ناشی از ساختارهای غیررقابتی در صنایع تولیدی رویکردی پویا با استفاده از روش کالینگ – مولر 1 محمدعلی فیض پور 2 مهدی امامی میبدی چکیده نظام قیمت گذاری از عمده ترین تمایزات ساختار بازارهای موجوددر هر اقتصاد با ساختار رقابت کامل بوده و مهم ترین پیامد آن ، میزان رفاه از دست رفته ای است که به جامعه تحمیل میگردد.
این موضوع اگر چه در مطالعات متعدد در وضعیتی ایستا مورد توجه قرار گرفته ، اما این مقاله با رویکردی پویا سعی مینماید با تعدیل روند ساختار صنعت با توجه به رفتارهای گذشته ، مسیری را برای کاهش و تعدیل رفاه از دست رفته ارائه نماید.
نتایج این پژوهش برای ٤٠ صنعت در سطح کدهای چهار رقمی ISICکه در طول دوره مذکورروندی کاهشی را تجربه نموده اند، محاسبه و نشان داده شده است ،در صورت داشتن روندی تعدیلی میزان کل رفاهی که سالیانه میتوانست به جامعه اضافه گردد حدود ٢٥ درصد از کل ارزش تولیدات بخش صنعت در سال ١٣٨٤ است .
بر این اساس ، این مقاله کوشیده است تا رفاه اجتماعی از دست رفته ناشی از ساختارهای غیر رقابتی نسبت به بازار رقابت کامل در صنایع تولیدی ایران را با رویکردی پویا به ساختار صنعت و تعدیل آن در طول زمان مورد بررسی قرار دهد.
Price Cost Margin (PCM) ( به تصویر صفحه مراجعه شود)از آن جاییکه به اعتقاد کولینگ و مولر هزینه اجتماعی انحصار شامل مثلث رفاه هزینه های کسب و حفظ قدرت انحصار است و این نیز با استفاده از هزینه تبلیغات اضافی که توسط انحصارگر انجام میشود به دست میآید، میتوان شاخص جدیدی را برای محاسبه رفاه از دست رفته به صورت رابطه (٢١)ارائه نمود.