چکیده:
جامعه پذیری زیست محیطی یکی از موضوعات جدید و جذاب در حوزه مطالعات جامعه شناسی و به این معناست که نهادها و عوامل اجتماعی کردن و جامعه پذیری در جامعه، از قبیل خانواده، مدرسه، رسانه ها و... تا چه میزان می توانند بر روی نگرش، جهان بینی و در نهایت رفتار مردم تاثیر بگذارند و ارزش های محیط زیستی را درونی سازند. در این میان، تلویزیون به دلیل بهره مندی از مولفه های اثربخش تصویری و هنری و از طرفی به دلیل فراگیری آن، نقش بسیار مهمی در نهادینه کردن ارزش های زیست محیطی در بین مخاطبان بویژه کودکان و نوجوانان دارد. مقاله حاضر درصدد است جایگاه تلویزیون در جامعه پذیری زیست محیطی نوجوانان شهر تهران را بررسی کند. از این رو، با 600 نفر از نوجوانان دانش آموز در مناطق 22گانه شهر تهران به روش پیمایش و ابزار پرسشنامه مصاحبه شد. نتایج نشان می دهد، هرچند بیش از 80 درصد نوجوانان تهرانی از تلویزیون استفاده می کنند و سهم تلویزیون بیش از سایر عوامل و سازوکار های جامعه پذیری در تغییر نگرش نوجوانان است، برای تاثیرگذاری بیشتر تلویزیون در جامعه پذیری کامل تر نوجوانان باید به راهکارهای دیگری اندیشید.
خلاصه ماشینی:
1 بررسی جامعه شناختی نقش رسانه های جمعی در جامعه پذیری زیست محیطی نوجوانان شهر تهران (مطالعه موردی سیمای جمهوری اسلامی ایران ) دکتر جعفر عبدالملکی *، دکتر باقر ساروخانی چکیده جامعه پذیری زیست محیطی یکی از موضوعات جدید و جذاب در حوزه مطالعات جامعه شناسـی و بـه این معناست که نهادها و عوامل اجتماعی کردن و جامعه پذیری در جامعـه ، از قبیـل خـانواده ، مدرسـه ، رسانه ها و...
کلید واژه ها: جامعه پذیری ، نگرش زیست محیطـی ، نگـرش نـوین زیسـت محیطـی (NEP)، رسانه های جمعی * دکترای جامعه شناسی فرهنگی ، رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما * نویسنده مسئول : دکترای جامعه شناسی ، استاد دانشگاه تهران Email: sarokhani@gmail.
از طرفـی اگـر از ایـن ظرفیت به خوبی استفاده نشود، اجتماعی کردن و جامعه پذیری زیست محیطی بـویژه در بین کودکان و نوجوانان به خوبی صورت نمی گیرد و ارزش و جایگاه محیط زیسـت در شخصیت شهروندان درونی و نهادینه نخواهد شد.
بنـابراین مهم ترین هدف ، بررسی و سـنجش میـزان اثرگـذاری برنامـه هـای تلویزیـونی در تغییـر نگرش مخاطبان و ارائه راهکارهای مؤثر بـرای جامعـه پـذیری کودکـان و نوجوانـان در رابطه با ارزش های زیست محیطی است .
اما بـا توجـه بـه اینکـه هدف اصلی نوشتار حاضر، آموزش ارزش های زیست محیطی و جامعه پذیری آن در بین شهروندان و بویژه سنین حساس و مهم کـودکی و نوجـوانی اسـت ، ایـن مفـاهیم را از دیدگاه جامعه شناسی بیان می نماییم .
New Environmental Paradigm مقیاس با انجام پژوهش های فراوان تعدیل شد و برای بررسی نگرش محـیط زیسـتی در دوره حاضر که مسائل محیط زیست نسبت به گذشته تغییر کرده است ، مناسـب گردیـد.