چکیده:
نگارگری، تذهیب و نقاشی ایرانی در شمار هنرهای سنتی فاخری هستند که با روح و ضمیر هر ایرانی تناسب و همخوانی کمنظیری دارند. کمتر هنردوستی وجود دارد که از دیدن تابلوهای فاخر نگارگری و مینیاتور و تابلوهای شکوهمند تذهیب به وجد نیاید و انبساط خاطر را تجربه نکند.نگارگری منحنی حس لطیف نگارگر است که از نوک خامه ریزنقش او در رقصی موزون، جلوههای زیبای طبیعت را همراه با شکوه رنگها به ارمغان میآورد. در دهههای پس از انقلاب، این هنر رشد خیرهکنندهای را تجربه کرده و کسانی را که در این عرصه نامآور شدهاند، میتوان حاصل محیط اجتماعی و فرهنگی این دههها دانست. محمد طریقتی نگارگری نامآشنا و رشدیافته است که بسیاری از نقشهای مانا و پر از حس و لطافت، از آثار او هستند. در این مقاله با زندگی و آثار وی آشنا میشوید.
خلاصه ماشینی:
"آلبوم رباعیات باباطاهر، به خط استاد کابلی ج) حضور در نمایشگاهها ۱۳۶۴: کنگرۀ انجمن خوشنویسان ایران ۱۳۶۶: کنگرۀ انجمن خوشنویسان ایران ۱۳۶۶: موزۀ لاهور ۱۳۶۸: کنگرۀ انجمن خوشنویسان ایران ۱۳۶۴: انجمن فرهنگی ایران- ایتالیا ۱۳۶۸: کنگرۀ بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ۱۳۷۰: کنگرۀ بزرگداشت خوشنویسان ایران ۱۳۷۱: سمینار انجمن خوشنویسان ایران ۱۳۷۲: نمایشگاه دوسالانۀ نگارگری ۱۳۷۴: نمایشگاه دوسالانۀ نگارگری ۱۳۷۵: پنجمین نمایشگاه قرآن کریم (بخش هنری) ۱۳۷۶: هفتمین نمایشگاه قرآن کریم (بخش هنری) ۱۳۷۷: هشتمین نمایشگاه قرآن کریم (بخش هنری) ۱۳۷۶: نمایشگاه خوشنویسی جهان اسلام، موزۀ هنرهای معاصر ۱۳۷۹: مجمع نمایندگان انجمن خوشنویسان ایران او سالهاست به هنر نگارگری (تذهیب، تشعیر، گل و مرغ و نقاشی ایران) مشغول است و حاصل تلاش وی در این سه دهه، تذهیب ۱۶۸ جلد کتاب هنری، ادبی و عرفانی (حافظ، خیام، خواجویکرمانی، نظامیگنجوی، شاهنامه فردوسی، مولوی و...
همچنان تا آنجا که توان و بضاعت او اجازه میداد، به مدت ۲۵ سال به هنر نگارگری پرداخت که هماکنون نیز هنرجویان زیادی در این زمینه با او ارتباط دارند و از طریق کلاسهای حضوری و مکاتبهای در انجمن خوشنویسان ایران، تدریس کلاسهای نگارگری، در شاخههای تذهیب، تشعیر و گل و مرغ و نقاشی ایرانی (مینیاتور) را عهدهدار است.
این نکته را از آن حیث بیان میکنم که در تجربۀ دیداری سایر آثار تذهیب، استقلال آنها بهعنوان اثر مستقل تذهیب بیشتر مشهود است، اما کار طریقتی به خاطر آنکه مراحل تکامل خود را با قطعات خطاطی طی کرده، کاری تلفیقی است و با خط پیوند میخورد."