چکیده:
مسجد شیخ لطفالله از جمله شاهکارهای معماری ایران در عصر صفوی است که ساخت آن در سال۱۰۱۲ هـ.ق، به فرمان شاه عباس اول آغاز شد و در سال ۱۰۲۸ هـ.ق به پایان رسید. آنچه این بنا را از همتاهای خود متمایز میسازد، نداشتن صحن، رواق و گلدسته است. تورفتگی بنا نسبت به میدان نقش جهان در مقابل پیشآمدگی عالی قاپو در روبهروی آن، نکته جالب دیگری است که در هماهنگی این دو بنای متقابل بهکار رفته است. درباره ویژگیها و زیباییهای مسجدشیخ لطفالله بسیار گفته و شنیده شده است؛ از پلان معماری متفاوتش نسبت به مساجد همعصر خود تا کاشیکاری منحصربه فرد گنبدخانه نیمه تاریک آن که با پرتوهای نور گذرکرده از پنجرهها، جلوهای شکوهمند مییابد. در این نوشتار تلاش شده است نکتههای دیگری به غیر از آنچه تاکنون ذکر شدهاند، ارائه شود؛ با این هدف که نگاهی عمیقتر به ارزشهای این بنای هنری بیندازیم و در پی یافتن مفاهیمی باشیم که لابهلای نقشها و در معماری آن بهکار رفتهاند تا آثار باستانی و تاریخی ایران را هر چه بیشتر پاس بداریم.
خلاصه ماشینی:
چه لزومی داشته است که شاگردان در طبقۀ دوم مسجد بنشینند و درس بیاموزند؟ درون گنبدخانه، دنیایی غریب است با زیبایی خیرهکننده؛ کاشیکاریهای معرق و هفت رنگ با رنگهای فاخر و جلوه یافته با تلألو اشعههای نور.
نقش چلیپا بر چهار گوشۀ گنبدخانه، نقشی باستانی است که رمز و رازهای بسیار دارد و بیشتر در رابطه با نور و تقدس آن بهکار میرود.
». سپس با گردش خورشید به سمت مغرب برای فرو شدن، هنگام غروب، نور آن به فیلپوش شرقی که با «سورۀ شمس» زینت یافته است، میتابد؛ با این مضمون که: «قسم به آفتاب و تابش آن هنگام رفعتش (۱)، قسم به ماه که پیرو آفتاب تابان است (۲)، قسم به روز هنگامیکه جهان را روشن سازد(۳) و به شب وقتیکه عالم را در پردۀ سیاهی کشد (۴)...
». این مطلب مهر تأیید دیگری است بر عزم و هنر سازنده، برای بازنمایی عظمت و تقدس نور که به هنرمندانهترین شکل بروز یافته است.