چکیده:
در سالهای اخیر به دلیل شدت رقابت، سرعت منسوخشدن فناوریها و تغییر سریع خواستههای مشتریان، توسعه محصول جدید برای موفقیت صنایع تولیدی بسیار حائز اهمیت شده است. از اینرو، شناسایی عوامل موثر بر موفقیت توسعه محصول جدید کانون توجه پژوهشگران زیادی شده است که هر یک از زاویهای خاص و محدود به این موضوع نگریستهاند و از ارتباط عوامل مختلف غافل بودهاند. بر این اساس هدف این پژوهش طراحی الگوی جامع فرآیندی عوامل موثر بر توسعه محصول جدید است. به این منظور با مطالعه پژوهشهای صورتگرفته در این زمینه با استفاده از روش فراترکیب عوامل مختلف شناسایی شده و الگوی فرآیندی بر اساس روش الگوسازی ساختاری تفسیری طراحی شده است. یافتههای حاصل از فراترکیب پژوهشها نشان میدهد 29 عامل بر توسعه محصول جدید تاثیرگذار است. همچنین الگوی فرآیندی روشنکننده آن است که عوامل مختلف در 12سطح جای دارند که در این میان عوامل محیطی، فرهنگی و مدیریتی بهعنوان عوامل کلیدی و زیربنایی بسیار حائز اهمیت است.
خلاصه ماشینی:
"از اینرو، شناسایی عوامل موثر بر موفقیت توسعه محصول جدید کانون توجه پژوهشهای دانشگاهی و مدیریتی شده است (Panizzolo, Biazzo & Garengo, 2010 ).
برخلاف اینکه اغلب شرکتهای پیشرو کاملا به این نوع موضوع آگاه هستند که مهمترین عاملی که باعث برتری آنها در رقابت جهانی میشود، قابلیت استمرار در عرضه محصول جدید به بازار، سریعتر و موثرتر از رقباست (Weissenberger-Eibl & Teufel, 2011) و همچنین ارائه محصولات جدید یکی از مطمئنترین راهکارهای رویارویی با پیچیدگیهای دنیای کسبوکارشده و بهعنوان یگانه راهبرد مطمئن جهت ماندگاری خودنمایی میکند (Hassanien & Dale, 2012)، پژوهشگران در پژوهشهای مختلف هشدار دادهاند که میزان شکست توسعه محصول جدید هنوز نگرانکننده است (Ryynanen & Hakatie, 2014).
بر این اساس لازم است که عوامل موفقیت یا شکست پروژههای توسعه محصول جدید شناسایی و طبقهبندی شود تا برنامهریزان سازمان بتوانند با توجه به شرایط و امکانات موجود در مورد تدوین و اجرای برنامهها و سیاستهای مناسب تصمیمگیری کنند (Alblas, Peters & Wortmann, 2014).
یافتههای پژوهش یافتههای حاصل از فاز اول پژوهش به دنبال شناسایی عوامل موثر بر توسعه محصول جدید با استفاده از روش فراترکیب، شاخصهای موثر مستخرج از پژوهشهای منتخب در جدول (3) در قالب کدها بهعنوان نتیجه فرآیند کدگذاری مرتبه اول ارائه شده است.
جدول 3: کدهای استخراجشده از فراترکیب (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) یافتههای حاصل از گام دوم پژوهش در جدول (4) ارتباط میان 29 عامل موثر بر توسعه محصول جدید بر اساس مقایسه زوجی عوامل ارائه شده است."