چکیده:
امروزه تولید متناسب با نیازها، ترجیحات و سلایق مصرفکنندگان بازارهای خارجی اساس
ماندگاری در بازارهای جهانی است. به عبارت دیگر در جهان امروز مصرفکنندگان هستند
که بر بازار حاکمیت داشته و نقش تعیینکننده را در تقاضای جهانی ایفا میکنند. از
اینرو انتخاب صحیح بازار هدف به عنوان گام اول شناخت خواستهها و انتظارات خریداران
در هر بازار بسیار حائز اهمیت است.
بر این اساس هدف این تحقیق شناسایی بازارهای هدف و موانع حضور در آنهاست. بدین
منظور در ابتداء بر اساس معیار مزیتنسبی آشکار شده، برخی محصولات صادراتی مواد
غذایی انتخاب و بازارهای اولویتدار برای آنها با روش TOPSIS شناسایی میشوند. در
انتها موانع حضور در بازارهای فوق اعم از استانداردهای میکروبی و شیمیایی، بهداشتی
و موانع تعرفهای مورد بررسی قرار میگیرند.
طبقهبندی JEL:M31 .
خلاصه ماشینی:
"شاخصهای مورد نظر جهت غربال کردن بازارها عبارتاند از: 1- متوسط کل واردات کالای i توسط کشور j طی یک دوره پنجساله(m1 ) 2- متوسط پنج ساله نسبت واردات کالای i توسط کشور j به کل واردات کشور j (m2) 3- متوسط پنج ساله سهم واردات کالای i توسط کشور j از واردات جهانی همان کالا (m3) 4- متوسط پنج ساله نسبت خالص واردات کالای i توسط کشور j به واردات همان کالا و کشور (m4) 5- متوسط پنج ساله شاخص عدم مزیت ( همانند شاخص مزیت نسبی محاسبه میشود به این تفاوت که به جای صادرات از واردات استفاده میشود) کشور j در مورد کالای i (m5) 6- متوسط رشد سالانه واردات کالای i توسط کشور j (m6) در مورد شاخصهای فوق، این امکان وجود دارد که کشوری در مورد برخی شاخصها در اولویت بالا و در برخی دیگر با اولویت پایین باشد، بنابراین معرفی معیاری که بتواند تنها یک عدد برای هر بازار بدست دهد و بر اساس آن بتوان اولویتبندی بازارها را به لحاظ شاخصهای فوق انجام داد ضروری است، بدین منظور معیار زیر جهت اولویتبندی بازارها در نظر گرفته میشود: در این رابطه Mj مقدار عددی معیار کشور j، mkj شاخص k ام برای کشور j، میانگین شاخص k ام و انحراف معیار شاخص k ام است.
رب گوجه فرنگی بر اساس شاخصهای در نظر گرفته شده 20 بازار اول حائز رتبههای بالا برای ربگوجهفرنگی که در مجموع 68 درصد از واردات این محصول را در اختیار دارند به ترتیب رتبه عبارتند از: آلمان، سوئیس، انگلیس، ژاپن، نروژ، لوکزامبورگ، ایتالیا، بلژیک، عمان، ایسلند، مالزی، هلند، فرانسه، اوگاندا، هند، آذربایجان، مالدیو، نیوزلند، سوئد و اردن.
آب معدنی بر اساس شاخصهای تعیینکننده جاذبه بازار و پتانسیل وارداتی کشورها، 20 بازار اول حائز رتبههای بالا برای آبمعدنی که در مجموع 86 درصد از واردات این محصول را در اختیار دارند به ترتیب رتبه عبارتند از: لوکزامبورگ، آمریکا، بلژیک، آلمان، سوئیس، ایرلند، انگلیس، ژاپن، فنلاند، سوئد، اکوادور، اتریش، فرانسه، نروژ، نیوزلند، آذربایجان، هلند، سنگاپور، السالوادور و مجارستان."