چکیده:
در این پژوهش به بررسی میزان اثر حضور شرکتهای تولیدی در نمایشگاههای بینالمللی
بازرگانی خراسان بر موفقیت تجاری آنها پرداخته شده است. جامعه آماری مورد مطالعه،
مدیران فروش شرکتها و مؤسسات تولیدی استان خراسان که حداقل یکبار در نمایشگاههای
بینالمللی بازرگانی استان شرکت کردهاند به تعداد 313 میباشد. برای انجام این
تحقیق از اطلاعات جمعآوری شده از مدیران فروش 76 شرکت تولیدی توسط پرسشنامه بهره
گرفته شده است. روایی پرسشنامه به طریق محتوایی حاصل گردید و برای پایایی ازمحاسبه
ضریب آلفای کرونباخ استفاده به عمل آمد که نتیجه آن برای پرسشنامه 93/0 بدست آمد.
به منظور تحلیل دادهها از آزمون کلموگراف- اسمیرنف، آزمون رتبه علامتدار
ویلکاکسون، آزمون t-استیودنت،ضریب همبستگی اسپیرمن وتحلیل واریانس چند طرفه استفاده
شده است.
نتایج تحقیق نشان داد که شرکت در نمایشگاه بینالمللی بازرگانی خراسان افزایش فروش
شرکتکنندگان را بدنبال داشته و منجر به ایجاد نماد و شهرت برای محصولات آنان
شده است. همچنین این حضور موجب افزایش اطلاعات شرکتکنندگان در مورد رقبا، مشتریان
و محصولات جدید شده است، اما نتایج حاصل از تحقیق این فرضیه را که حضور در نمایشگاه
به جذب مشتریان جدید برای شرکت های تولیدی منجر شده است، مورد تأیید قرار نداد. به
طور کلی میتوان چنین نتیجه گرفت که حضور در نمایشگاه بینالمللی بازرگانی خراسان
در کسب موفقیت تجاری واحدهای تولیدی شرکتکننده مؤثر بوده است.
طبقهبندی JEL: F02, F1.
خلاصه ماشینی:
"اهداف تولیدکننده از آنجا که شرکت در نمایشگاه یک فعالیت بازرگانی، بازاریابی و ارتباطی است، غرفهداران با توجه به سیاستگذاریهای شرکت یک یا چندین هدف را دنبال میکنند که اهم آن به شرح ذیل است: · فروش بیشتر و افزایش سهم بازار · معرفی کالاهای جدید · کسب شهرت و اعتبار · اخذ سفارشات کلان برای آینده · جمعآوری نقدینگی · برقراری ارتباط با جامعه و مصرفکنندگان (روابط عمومی) · ایجاد یک ذهنیت مثبت و قوی در مورد بنگاه یا محصول · القای یک طرز فکر یا اندیشه نو در مصرفکننده · پیدا کردن پیمانکاران و تأمینکنندگان مواد اولیه · شناسایی و ارزیابی رقبا[9] · ملاقات با هزاران خریدار و تهیه یک بانک اطلاعات با ارزش در جهت برنامهریزی اصولی · بکارگیری حواس پنجگانه خریدار برای درک کامل محصول · تعیین نمایندگان وتوزیع کنندگان جدید برای محصولات[10] بسیاری از غرفهداران به دلایلی مبهم به نمایشگاه میروند مانند نشان دادن پشتیبانی از یک صنعت یا یک انجمن و یا در نمایشگاه شرکت میکنند چون رقبای آنها نیز حضور دارند، آنها در نمایشگاه شرکت میکنند چون همیشه شرکت میکردهاند و هیچ انتظاری جز ترافیک بالا در غرفه، به عنوان معیار «دیده شدن» ندارند[11].
در این تحقیق وجود رابطه بین برخی از فعالیتهایی که شرکتهای تولیدی جهت حضور در نمایشگاه برنامهریزی و انجام میدهند با جذب مشتریان جدید مورد تأیید قرار گرفت که اهم آن به شرح زیر است: در مطالعه حاضر، ضرورت تماس با مشتریان و ارسال دعوتنامه برای آن ها، تماس شرکتها با مشتریانی که در طول نمایشگاه با آنها آشنا شدند مورد تأیید قرار گرفت و اهمیت ارزیابی میزان تحقق اهداف تعیین شده از حضور در نمایشگاه، همچنین جمعآوری و ثبت اطلاعات بازدیدکنندگان از غرفهها به عنوان عوامل مهم برای تکمیل اطلاعات شرکتها نشان داده شد."