چکیده:
ضعف اطلاعرسانی وبگاه هتلهای مقاصد گردشگری ایران، به عاملی بازدارنده در جذب گردشگران بالقوه از سراسر جهان بدل شده است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در بهبود اثربخشی اطلاعاتی وبگاه هتلهای برتر کشور، براساس مصاحبههای عمیق با 25 مدیر هتل (مدیران عامل، مدیران روابط عمومی و مدیران وبگاه هتل) است. این مدیران بهشیوۀ نمونهگیری هدفمند از میان جامعۀ پژوهش (هتلهای 3، 4 و 5 ستارۀ تهران و اصفهان از گردشگرپذیرترین شهرهای کشور) برگزیده شدند. طراحی چارچوب مفهومی اولیۀ تحقیق با استناد به سوابق پژوهش، تحلیل اطلاعات بهدستآمده از مصاحبه با مدیران یادشده و بهکمک کدگذاری باز، به تأیید 4 بُعد مؤثر در بهبود اثربخشی اطلاعاتی وبگاه هتلها و تغییراتی در مؤلفههای آن در مقایسه با پژوهشهای پیشین و نیز، اولویتبندی آنها بهترتیب زیر انجامید: مشتریمداری، گرایش به فناوری، گرایش به بازاریابی و امنیتگرایی. نتایج این پژوهش میتواند با تغییر نگرش مدیران تمام هتلها و نیز جلب توجه و همکاری مجامع صنفی و متولیان دولتی این حوزه، اثربخشی اطلاعاتی وبگاه هتلها و از پی آن، شمار گردشگران داخلی و بهویژه خارجی کشور را بهبود بخشد.
خلاصه ماشینی:
طراحي چارچوب مفهومي اولية تحقيـق بـا استناد به سوابق پژوهش ، تحليل اطلاعات به دست آمده از مصاحبه با مديران يادشده و به کمـک کدگذاري باز، به تأييد ٤ بعد مؤثر در بهبود اثربخشي اطلاعـاتي وبگـاه هتـل هـا و تغييراتـي در مؤلفه هاي آن در مقايسه با پژوهش هاي پيشين و نيز، اولويت بندي آنها به ترتيـب زيـر انجاميـد: مشتري مداري ، گرايش به فناوري ، گرايش بـه بازاريـابي و امنيـت گرايـي .
ابعاد تأثيرگذار بر اثربخشي اطلاعاتي وبگاه هتل ها ابعاد (حوزه ها) مؤلفه ها پاسخگويي و بازخوردهي ، اجراي خواسته ها، شخصي سازي ، سرگرم کنندگي ، چندزبانه بودن و حفظ مشتري مداري مشتري گرايش به فناوري استفادٔە آسان کاربر، دسترسي و هدايت پذيري سريع ، کيفيت اطلاعات بازاريابي پيش از فروش : تبليغات ، تعاملات آنلاين گرايش به بازاريابي بازاريابي پس از فروش : تعامل با مشتريان ، ارائة خدمات متمايز به کاربران ، ارتقاپذيري امنيت گرايي اعتمادسازي و امنيت آفريني ، رعايت و حفظ حريم خصوصي ساير عوامل اثرگذار مديريت ، طراحي جذاب ، فناوري ، استفاده از ابزارهاي چندرسانه اي ، کارکرد انعطاف پذير منبع : پژوهشگران (برگرفته از آکينسيلر و داجدويرن ، ٢٠١٤؛ جاکويک و گاليتيک ، ٢٠١٣؛ عبدالعزيز و همکاران ٢٠١١) جدول ٤، سؤال هاي اصلي و فرعي پژوهش را به شرح زير آشکار مي کند: ١.