چکیده:
این پژوهش با هدف ارائۀ چارچوبی برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی شرکت رامک شیراز اجرا شده است. بدین منظور، پس از مرور مطالعات پیشین در زمینۀ آمادگی الکترونیکی و انتخاب مدل مناسب، شاخصهای مدل در قالب پرسشنامهای در اختیار خبرگان قرار گرفت و بهکمک روش غربالگری فازی، تعداد 49 شاخص برای ادامۀ کار نهایی شد. سپس بهکمک روش ترکیبی دیماتل و تحلیل فرایند شبکهای، وزن شاخصها بهدست آمد. درنهایت، آمادگی الکترونیکی از طریق اجرای آزمون تی تکنمونهای آزمایش شد. تجزیه و تحلیلها نشان میدهد شرکت در شاخصهای سهم بازار شرکت، تطابق با کیفیت استانداردهای بینالمللی فناوری ارتباطات و اطلاعات، پهنای باند بالا، تنوع کانالهای ارتباطی، کیفیت زیرساختهای تکنولوژی در سراسر کشور و موانع سرمایهگذاری تجارت یا هرگونه نظارت دیگر، از آمادگی لازم برخوردار است. نتایج تحلیل شکاف نیز نشان داد ابعاد محیط خارجی، آمادگی اطلاعاتی و ارتباطی و منابع انسانی، بهترتیب در بیشترین اولویت برای اقدام اجرایی شرکت قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
براي اين منظور ابتدا شاخص هاي ارزيابي آمادگي الکترونيکي شناسايي ، وزن دهي و اولويت بنـدي مـي شـوند؛ سـپس آمـادگي الکترونيکـي شرکت نمونه بررسي خواهد شد.
در سال هاي اخير مدل ها و چـارچوب هـاي متفـاوتي بـراي ارزيـابي آمادگي الکترونيکي ارائه شده است که هريک از آنهـا، شـاخص هـا و روش هـاي متفـاوتي بـراي سنجش آمادگي الکترونيکي به کار برده اند، اما هيچ يک از اين ابزارها را نمي توان به طـور مسـتقيم در مسئله اي خاص به کار برد، بلکه بايد با توجه به مبناي بنيادين هر يک از مدل ها و بـه فراخـور مسئله ، مدل مناسبي براي ارزيابي آمادگي الکترونيک طراحي کرد.
مقايسة ويژگي مدل هاي ارزيابي آمـادگي الکترونيکـي نشان داد اين مدل ها شامل مجموعة گسترده اي مي شوند که هريک از ابزارها، رويکـرد خـاص و روش متفاوتي را براي ارزيابي آمادگي الکترونيکي و اندازه گيري آن به کار برده است (امين علـي و همکاران ، ٢٠١٠).
منبع : برهمند (١٣٩٤) اين پژوهش به دنبال مناسب ترين مدلي است که بتواند آمادگي الکترونيکـي يـک شـرکت را براي تطابق با تکنولوژي هاي تجارت الکترونيک بسنجد، توانايي ارزيابي آمـادگي الکترونيکـي در مقياس سازمان يا شرکت هاي کوچک را به صورت مستقل از کشور يا صنعت داشته باشـد، بـراي ارزيابي آمادگي الکترونيکي دسته بندي هايي ايجـاد کنـد و روشـي فـراهم آورد کـه از طريـق آن داده هاي جمع آوري شده در کل مقياس پياده سازي شود.
Presenting a Model of Effective Factors on Trust and Customer Satisfaction in E-business, Information Technology Management, 7(3), 655-674.
Assessment model for Organizational E- Readiness in Iran by Using ICT and AHP, Information Technology Management, 1(2), 1-23.