چکیده:
ارزیابی کیفیت خدمات گردشگری یک مقصد برای کسب موفقیت درمدیریت صحیح آن مقصد عاملی بسیار موثر است . بسیاری ازپژوهشگران عرصه گردشگری کیفیت خدمات ارائه شده را وابسته به رضایت گردشگران می دانند؛ لذا ارزیابی کیفیت خدمات گردشگری یک مقصد می تواند شمایی کلی ازوضعیت مقصد و نیزجایگاه آن درنزد گردشگران ارائه کند. از طرف دیگر تجربه گردشگری ورضایت گردشگران عاملی تعیین کننده در موفقیت یک مقصد گردشگری می باشد؛ زیرا بر انتخاب مقصد، مصرف محصولات وخدمات وتصمیم درمورد بازگشت مجدد به مقصد تاثیر می گذارد و مقصد تفرجگاهی کلاردشت نیز از این قاعده مستثنی نیست . سرزمینی ییلاقی وکوهستانی کلاردشت به لحاظ نزدیکی به پایتخت وقرار گرفتن در مسیر ارتباطی آن با شمال کشور وهمچنین آب و هوای بسیار مطلوبش از دیرباز مقصد تفرجگاهی به شمار می رفته است . تعداد گردشگران ورودی شهر کلاردشت همواره با روند روبه رشدی همراه بوده ، به گونه ای که امروزه این مقصد تفرجگاهی با گردشگری انبوه مواجه گردیده است . واضح است که حجم انبوه گردشگران در مقصد می تواند برکیفیت خدمات گردشگری تاثیر منفی داشته باشد؛ بنابراین به منظور آگاهی ازوضعیت کیفیت خدمات گردشگری درشرایط جاری درشهر کلاردشت انجام مطالعه حاضر ضرورت می یابد. پژوهش حاضر با روش توصیفی -تحلیلی با هدف ارزیابی کیفیت خدمات گردشگری شهر کلاردشت در هفت بعد اقامتگاه ، غذاو نوشیدنی، خرید، جاذبه ها، فعالیت هاو رویدادها، محیط و دسترسی و با استفاده از تکنیک ارزیابی اهمیت - عملکرد به ارزیابی کیفیت خدمات گردشگری شهر کلاردشت از دید گردشگران داخلی که از این مقصد بازدید کرده اند، پرداخته است . یافته های پژوهش بیانگر این است که ویژگی هایی چون "محیط "، "غذا و نوشیدنی " و "جاذبه ها" از جمله نقاط قوت مقصد مذکور محسوب می شوند؛ و عنصر "دسترسی " مشخصه ای است که از نظر گردشگران عملکرد مقصد در خصوص آن ضعیف بوده است .
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش براي پاسخ به يک سؤال اصلي مبني بر اينکه "کيفيت خدمات گردشگري شهر کلاردشت در چه سطحي است ؟" تمامي ابعاد خدمات گردشگري شامل خدمات اقامتگاه ، غذا ونوشيدني، خريد، جاذبه ها، محيط ، فعاليت ها و رويدادها و دسترسي را از حيث ويژگي هايي نظير کيفيت ، تنوع ، قيمت ، تمايز، امنيت ، تميزي محيط ، مردم محلي ، دسترسي آسان ، حمل ونقل محلي، پارکينگ ، مفيد بودن ودردسترس بودن مراکز اطلاعات سفر، مورد ارزيابي قرار گرفته است تاعلاوه برشناسايي نقاط قوت وضعف گردشگري کلاردشت ، نقاطي که ازنظر 1-Importance- Performance analysis (IPA) 2-Expection-Perception- Importance (EPI) گردشگران اولويت کمي دارند ويا مقصد سرمايه گذاري بيش از حدي در موردشان انجام داده است ، شناسايي شوند.
يافته ها پاسخ به سؤال اصلي: کيفيت خدمات گردشگري شهر کلاردشت ، از نظر گردشگران داخلي چگونه ارزيابي مي شود؟ با توجه به نمودار ماتريس ارزيابي کيفيت خدمات گردشگري کلاردشت ، عناصر "محيط "، "غذا" و "اقامتگاه "درقسمت حفظ ماتريس ارزيابي قرار گرفته اند وداراي اهميت بالايي ازنظر گردشگران هستند؛ ضمن آن که عملکرد مقصد نيز درموردشان خوب بوده است ؛ بنابراين اين سه ويژگي نقاط قوت مقصد در حوزه گردشگري به شمار مي آيند.
4 پاسخ به سؤال دوم : گردشگران داخلي شهر کلاردشت ، کيفيت رستوران هاي اين شهر را چگونه ارزيابي ميکنند؟ همان گونه که شکل شماره (٤) نشان مي دهد، ويژگي "کيفيت غذا"، در ربع اول قرار دارد و نقطه قوت مقصد به حساب ميآيد.