چکیده:
امروزه دانش در اقتصاد جهانی عاملی رقابتی و کلیدی است ٬ اما برای حضور موفق در بازار پویا و متغیر امروزی باید جز مهم دیگر، یعنی مشتری را نیز مد نظر قرار داد. امروزه عـملا دیگر عصر رضایـت شـــش گانه نیست ، عصر وفاداری است ،دیگر رضایتمندی کلید نهایی موفقیت و سودآوری نیست . پژوهش حاضر به بررسی اثر دانش مشتری بر تجربه خرید آنلاین در شبکه های اجتماعی و وفاداری مشتریان میباشد میپردازد. در این تحقیق جامعه آماری شامل مشتریانی است که از شبکه های اجتماعی، خریداری میکنند. از ١٥٠ پرسش نامه پخش شده ،١٤١ پرسشنامه بازگشت داده شد، پس از بررسی پرسشنامه ها و حذف پرسشنامه هایی که دارای داده های گم شده بودند، درکل ؛ تعداد ١٣٥ پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت . برای سنجش روایی از نظر متخصصین و اساتید راهنما کمک گرفته شد و همچنین آزمون KMO نیز بهره جسته شد. برای مشخص شدن پایایی پرسشنامه ها نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده که با توجه به اینکه تمام آنها بیشتر از ٠.٧ بود، پایایی مورد تایید قرار گرفت . همچنین از آمار توصیفی و استنباطی جهت آزمون فرضیات استفاده شد. فرضیات توسط نرم افزار SPSS و LIsrel مورد تایید قرار گرفت .
خلاصه ماشینی:
به عنوان مثال ، آمازون و نت فيليکس به طور گسترده اي از عامل هاي توصيه (RA) براي پشتيباني از مصرف کنندگان آنلاين استفاده کرده اند و اين سيستم ها موفقيت فوق العاده اي که توسط افزايش فروش و رضايت کاربر اندازه گيري شده است را نشان داده اند.
انگيزه ديگر اين مطالعه اين است که پژوهش کمي در مورد ارزيابي اثر تخصص دامنه به طور فزاينده بالاتر مصرف کنندگان بر وفاداري مشتري در حضور استفاده از عامل هاي توصيه وجود داشته است .
بررسي پايايي پرسشنامۀ پژوهش بااستفاده از ضريب آلفاي کرونباخ ابعاد تعداد سؤالات ضريب آلفاي کرونباخ عامل توصيه 3 0,838 کيفيت توصيه 6 0,915 دانش مصرف کننده 3 0,935 رضايت مشتري 8 0,901 تجربۀ خريد آن - 0,808 2 لاين وفاداري مشتري 3 0,839 ضريب آلفاي کرونباخ کل سؤالات 0,879 پرسشنامه منبع : داده هاي پژوهش جهت استفاده از تکنيک هاي آمار پارامتريک بايستي توزيع مقادير متغير وابسته نرمال باشند که اين کار نيز با آزمون کولموگروف - اسميرنف آزمون شد و نتايج آن در جدول شماره ٢ آورده شده است .
لذا فرضيۀ پنجم پژوهش مورد تأييد قرار ميگيرد و متغير دانش مصرف کننده اثر تعديل کنندة مثبتي بر ارتباط بين دو متغير کيفيت توصيه و رضايت مشتري دارد.
علاوه بر اين ، نشان داده شده است که دانش محصول رابطه بين کيفيت توصيه RA و رضايت مشتري از وب سايت را به طور منفي تعديل مي کند.
H. Lin, A customer loyalty model for e-service context, Journal of Electronic Commerce Research 4 (4) (2003) 156–167.