چکیده:
مدیرت دانش از جمله فرایندهای اصلی سازمان های دانش بنیان است. در عصر حاضر بدون استفاده از قابلیت های سیستم مدیرت دانش، مدیریت موثر به سختی ممکن می گردد، جهت استفاده از این سیستم ها شناخت نیازهای سازمان از اهیمت به سزایی برخوردار است. لذا براین اساس هدف ما از پژوهش حاضر ارائه راهکارهای مدیرت شبکه های اجتماعی پرکاربرد با تاکید بر مدیریت دانش می باشد. باتوجه به هدف، روش مورد استفاده توصیفی تحلیلی است و همچنین جهت گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده است. لذا نتایج بدست آمده از تحلیل اطلاعات حاکی از آن است که کاربرد تحلیل شبکه اجتماعی در شناخت نیازهای سازمانی است. از بین توانایی های سیستم مدیریت دانش، می توان اهمیت اجتماعی سازی، خارجی سازی، جستجو و بازیابی، حافظه تعاملی و فرادانش را نام برد. همچنین سیستم مدیریت دانشی موثرتر است که هدف آن انتخاب دانش باشد و از قابلیت شفاف سازی و تحلیل دانش حمایت کند.
خلاصه ماشینی:
در عصر حاضر بدون استفاده از قابليت هاي سيستم مديرت دانش ، مديريت موثر به سختي ممکن مي گردد، جهت استفاده از اين سيستم ها شناخت نيازهاي سازمان از اهيمت به سزايي برخوردار است .
واژه هاي کليدي: مديريت دانش ، شبکه اجتماعي، سازمان ، مديريت رسانه مقدمه در جهان مملو از کسب و کار متلاطم امروز، با توجه به ظهور فناور هاي جديد و فضاي رقابتي شديد، اگر سازماني خواهد به بقاي خود اميدوار باشد بايد دانش را در سطح سازمان به اشتراک گذاشته شده و مورد استفاده قرار دهد.
منظور از سازمان رسانه اي در اين پژوهش ، رسانه اي جمعي-اجتماعي است که تعريف سازمان درباره آن معنا پيدا ميکند به بياني ديگر نهاد اجتماعي باشد، مبتني بر هدف باشد، ساختار آن به صورت آگاهانه طرح ريزي شده باشد، سيستم هاي فعال و هماهنگ داشته باشد و با محيط خارجي در ارتباط باشد(دفت ، ١٣٨١).
به طور کلي مديريت دانش ، مديريت کل سرمايه فکري سازمان ، خلق ، کسب ، تسهيم ، نگهداري و بکارگيري دانش مناسب در سازمان توسط نيروي انساني و زيرساخت هاي فرهنگ و فنآوري اطلاعات و ارتباطات است که دستاورد آن توليد ارزش از داراييهاي ناملموس سازمان ، حفظ مزيت رقابتي و روزآمدي و ايجاد سازمان يادگيرنده ميباشد.
, 2006, "The synergy of social network analysis and knowledge mapping: a case study", International Journal of Management and Decision Making, 7(1), pp.