چکیده:
هدف این مقاله ارائه الگویی برای اجرای مشاهده مشارکتی در گروههای تلگرامی و به دست دادن شناختی از این گروهها است. تلگرام، در حال حاضر محبوبترین برنامه پیامرسان فوری تلفن همراه در ایران است، بااینوجود تحقیقات زیادی درباره این برنامه و کاربری در آن اجرا نشده است. در این تحقیق میکوشم با ارائه الگوی مناسب، زمینه را برای اجرای تحقیقات بعدی فراهم کرده و ویژگیهای این گروهها را با نوع فعالیت کاربران ایرانی مورد مشاهده قرار دهم. برای اجرای این کار از شیوه ارائه شده توسط ماک و همکاران برای مشاهده مشارکتی استفاده کرده و آنرا برای استفاده در گروههای تلگرامی تغییر دادم. یافتههای تحقیق به ارائه جدول راهنمای مشاهده مشارکتی و همچنین تشخیص ویژگیهای گروههای تلگرامی انجامید. شاخصهای اصلی این جدول عبارتند از ظواهر، پیامها و گفتوگوها، نقش اعضا، فضای شخصی و ترافیک گروه. در قسمت یافتهها، مشخصات مربوط به هر یک از این شاخصها که در گروههای مورد مشاهده وجود داشت ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"ویژگیهایی که در جریان مشاهده مشارکتی باید مشاهده شوند (ماک و دیگران ، ٢٠٠٥) طبقه شامل چیزهایی که باید ثبت شود ظواهر نحوه لباس پوشیدن ، سن ،جنسیت ، مشخصات فیزیکی هر چیزی که نشان دهنده عضویت در گروه یا تعلق به یک زیرگروه بر مبنای علایق مشترک است ، مانند حرفه ، جایگاه اجتماعی، طبقه اقتصادی، مذهب یا قومیت رفتار شفاهی و تعاملات چه کسی با چه کسی برای چه مدتی صحبت میکند، چه کسی تعاملات را شروع میکند، زبان و دیالکتیک صحبت ، لحن صحبت حرفه ، جایگاه اجتماعی، طبقه اقتصادی، مذهب یا قومیت صحبت کنندگان ؛ پویایی تعاملات رفتار فیزیکی و ژست ها کارهایی که افراد میکنند، چه کسی چه کاری میکند، چه کسی با چه کسی تعامل میکند، چه کسی تعامل نمیکند افراد چگونه از بدن و صدایشان برای انتقال احساسات مختلف بهره میبرند، رفتار اشخاص چه چیزی در مورد احساسشان درباره هم ، رتبه اجتماعی یا حرفه شان به ما میگوید فضای شخصی میزان آشنایی افراد با یکدیگر آنچه ترجیحات شخصی افرادی که نگران فضای شخصیشان هستند درباره روابطشان مشخص میکند ترافیک انسانی افرادی که وارد گروه شده یا از آن خارج میشوند، افرادی که در میدان تحقیق وقت میگذرانند افراد در کجا وارد و خارج میشوند، چه مدت میمانند، چه کسانی هستند، آیا تنها هستند یا همراه دارند، تعداد افراد افراد شاخص شناسایی افرادی که توجه زیادی به آنها میشود مشخصات این افراد، چه چیزی باعث تمایز آنها با دیگر افراد میشود، آیا افراد با آنها مشورت میکنند یا آنها به دیگران نزدیک میشوند بنابراین ، با توجه به مبانی نظری و روش شناختی و همچنـین اهـداف تحقیـق ، پرسـش هـای تحقیق به صورت زیر ارائه میشوند: ١."