چکیده:
افسردگی بالینی، از دیدگاه عملکردهاي اجتماعی بیش از دیگر بیماري هاي مزمن، بیمار را
افسردگی کبیر بیش از بیماري هاي مزمن ششی، التهاب مفصل و دیابت، ناتوان
کننده است. افسردگی یک نشانگان( Syndrom ) یعنی مجموعه اي از علامات مرضی ( Symptoms)
مختلف است. افسردگی بیماري بسیار شایع عصر ماست و در تمامی
روندي فزاینده دارد. این در حالی است که حدود نیمی از مبتلایان به افسردگی یا از بیماري خود
بی خبرند یا بیماري آنها چیز دیگر تشخیص داده شده است. افسردگی یک بیماري اختصاصی
نیست بلکه در تمام سنین و همه نژادها، هم در زنان و هم در مردان ظاهر می شود. افسردگی
بیماري ساده اي نیست بلکه انواع گوناگون دارد به طوري که در بعضی افراد به صورت هایی ظاهر
می شود که ما عموما آنها را افسردگی نمی شناسیم. افسردگی پس از آنکه درمان شد غالبا باز
می گردد. در زندگی هرکس موقعیت هایی پیش می آید که خواه ناخواه او را غمگین می سازد،
غمگینی یعنی ناخشنودي، نارضایتی و موقعی که کارها بر وفق مراد نیست. این حالت با آشفتگی
واقعی روانی و تقلیل بینش معنوي مشخص، همراه نیست، اما افسردگی حالتی است که بر کیفیت
خلق شخص تاثیر عمیق گذاشته و نحوه ادراك او را از خویش و محیطش دگرگون می سازد.
خیلی از مردم نمی دانند که افسرده هستند، چون نمی توانند بین یکی دو علامت که در خود یافته اند
با تغییرات کلی خلق خود ارتباطی پیدا کنند. اگر نیازمندي هاي جسمی و روحی فرد رفع نگردد و
احساسات و آرزوها و علایق آنها مورد توجه اطرافیان، مخصوصا والدین و معلمان قرار نگیرد،
موجبات ناراحتی هاي جسمی و روانی آنها به وجود می آید. تحمل محرومیت ها و سخت گیري هاي
شدید و عذاب روحی در خانه و مدرسه و رفتار و کردار برخی پدران و مادران چنان جانگداز و رنج دهنده و طاقت فرساست که کودکان از کثرت فشارهاي روحی، نشاط و شادي نیروي کار و فعالیت را از دست می دهند.
خلاصه ماشینی:
"به بیان دیگر، فرد مبتلا دچار رکود یا کاهش عملکرد شده و نوعی رکود و بی تحرکی چگونگی شکل گیری افسردگی و راههای پیشگیری از آن دارد، نوجوان و جوان تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی به صورت زیادی دچار این اختلال میشود و موجب نگرانی خود و افراد خانواده شده، فرصت های زیادی را در جریان تحصیل و اشتغال از دست میدهد از این رو افسردگی یک ضایعه فردی- اجتماعی است و مورد توجه اغلب پژوهشگران روانشناسی، جامعه شناسی و روان پزشکی قرار گرفته و رهنمودهایی برای رهایی از آن ارائه شده است .
٢- تقویت روابط شخصی با استفاده از مهارتهای اجتماعی، جراتورزی و مذاکره ٣- زیر سوال بردن و اصلاح ارزیابیهای اولیه غلط ٤- حفظ احساس کنترل ٥- زیر سوال بردن و اصلاح ارزیابیهای غیر منطقی ٦- استفاده فعال از روش مسئله گرایی ٧- پاداش دادن به موفقیت های خود ٨- کنترل تفکر منفی ٩- تفکر مثبت ١٠- سرگرم کردن و کنترل زندگی خود ١١- استفاده از مهارتهای اجتماعی مناسب ١٢- استفاده موثر از سیستم های حمایتی ١٣- شناخت علایم نا امیدی و خودکشی اقدامات پیشگیرانه در مدرسه باید به نوجوانان انعطاف پذیری و مقاومت و صبوری و نحوه بهتر زیستن آموزش داده شود همچنین آموزش داده میشود که : ١- خودشان کنترل زندگیشان را به دست گیرند با این روش سلاح نیرومندی برای مبارزه با مشکلات زندگی خواهند داشت ."