چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بازي هاي رایانه اي و غیر رایانه اي با اختلالات رفتاري کودکان پیش دبستانی شهر گرگان می باشد. به این منظور از میان 4150 کودك که در مراکز پیش دبستانی شهر گرگان مشغول به تحصیل بودند 351 نفر بر اساس جدول نمونه گیري کرجسی و مورگان، انتخاب اما 150 پرسشنامه قابل بررسی بود. پرسشنامه بررسی مشکلات و نقاط قوت (SDQ )توسط والدین شان تکمیل شد،که پس از تحلیل داده ها از طریق همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکراهه و نرم افزارSPSS نسخه شانزده،فرضیه ی اصلی تحقیق مبنی بر رابطه بازي هاي رایانه اي بر اختلالات رفتاري تایید و از بین فرضیه هاي فرعی تحقیق، فرضیه مربوط به مشکلات سلوك، بیش فعالی، مشکلات ارتباطی و روابط مطلوب اجتماعی تایید و فرضیه مربوط به نشانه هاي هیجانی رد شد. بنابراین نتیجه می گیریم که بازي هاي رایانه اي و غیر رایانه اي با اختلالات رفتاري کودکان پیش دبستانی رابطه معنی دار دارد.
خلاصه ماشینی:
(جدول٧) توصيفي اختلال رفتاري در گروه ها متغير گروه هاي نوع تعداد ميانگين انحراف -Min بازي استاندارد Max اختلالات رايانه اي ١٠٣ ٢٦/٧ ٥/٣ ٤٠-١٤ رفتاري با همسالان ١٦ ٢٣/٧ ٦/٥ ٣٤-٩ با اسباب بازي ٣١ ٢١/١ ٥/٦ ٣٥-٨ کل 8-40 5/9 25/2 150 با توجه به جدول مشاهده مي شود که ميانگين اختلال در گروه بـازي رايانـه نسـبت بـه دو گـروه ديگـر اخـتلاف بيشتري دارد.
(جدول١١) توصيفي مشکلات سلوک در گروه ها متغير گروه هاي نوع تعداد ميانگين انحراف -Min بازي استاندارد Max مشکلات رايانه اي ١٠٣ ٥/٥ ٢/٨ ١٠-٠ سلوک با همسالان ١٦ ٣/٤ ٢/٤ ٧-٠ با اسباب بازي ٣١ ٣/٦ ٢/٤ ٧-٠ کل ١٥٠ ٤/٩ ٢/٦ ١٠-٠ با توجه به جدول مشاهده مي شود که ميانگين مشکلات سلوک در گروه بـازي رايانـه نسـبت بـه دو گـروه ديگـر اختلاف بيشتري دارد.
(جدول١٧) توصيفي رفتارهاي مطلوب در گروه ها متغير گروه هاي نوع تعداد ميانگين انحراف -Min بازي استاندارد Max رفتارهاي رايانه اي ١٠٣ ٤/١ ٢/٥ ١٠-٠ مطلوب با همسالان ١٦ ٦/١ ٢/٣ ١٠-٢ با اسباب بازي ٣١ ٥/٩ ٢/٥ ٨-٠ کل ١٥٠ ٤/٧ ٢/٦ ١٠-٠ با توجه به جدول مشاهده مي شود که ميانگين رفتارهاي مطلوب در گروه بـازي بـا همسـالان و سـپس بـازي بـا اسباب بازي ميانگي بيشتري دارند بحث و نتيجه گيري: فرضيه اصلي: بازيهاي رايانه اي با اختلالات رفتاري در کودکان پيش دبستاني شهرستان گرگان رابطه معنادار دارد.