چکیده:
هدف از این پژوهش بهره گیری کیفی وکامل و از محتوای کتب درسی دانش آموزان مدارس چندپایه درکنار مدیریت صحیح کلاس و مدرسه است . اینک پس از معرفی مدارس چندپایه ، خودراهبری و نقش آن در آموزش ، معاون آموزگار، سعی بران شد تا راهکاری مناسب جهت برقراری تعادل کیفیت آموزش بین اینگونه مدارس و مدارس مستقل شهری و روستایی و انجام صحیح و بهنگام امور مدیریتی آموزشگاه ارایه گردد. بررسیها نشان داد که با توجه به فشارکاری مضاعف و چه بسا بیشتر معلمان در اینگونه مدارس و همچنین باتوجه به اینکه انجام امور اداری ودفتری با امرتدریس وآموزش بصورت تواما انجام میشود، استفاده ازروش خودراهبری در یادگیری باعث میشود که ، آموزش ویادگیری توسط خود دانش آموز انجام و پیگیری شود و با بکارگیری تکنولوژیهای آموزشی در جریان آموزش ، یادگیری و عمق بخشی به آن توسط خود دانش آموز انجام شود. استفاده از این روش نه تنها توانایی تشخیص نیازها، تنظیم اهداف و ابتکار عمل در دانش آموز را تقویت می کند بلکه ، اثرمستقیم معلم بر جریان تدریس از بین رفته به موازات آن ، فرصتی کافی جهت انجام امور اداری آموزشگاه بدون کاستن از زمان آموزش فراهم خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"واژه های کلیدی: مدارس چندپایه ، معاون آموزگار، خودراهبری مقدمه : به منظور برقراری عدالت آموزش نیز شایسته است که به تدریس چند پایه ای به عنوان شکل خاصی از آموزش نظر بیفکنیم و روش ها و شیوه هایی را که معلمان چند پایه بهتر و مناسب تر می توانند در کلاس درس کار کنند ابلاغ و ارائه دهیم چون هر یک از مسئولان و مدیران و راهنما معلمان در کلاس های درس به خصوص چند پایه ها مسئول هستیم ما نیاز داریم به تولید منابع بیشتر در زمینه تحقیقی تر کردن معلمان چند پایه رفع مشکلات مدیران آموزگاران از اهم وظایف است که ما معتقدم به این قشر کم توجهی شده است .
نقش های مدیریتی کلاس : ١ ـ مشورت دهنده ، ٢ ـ تسهیل گر، ٣ ـ راهنما، ٤ ـ مربی تحقیقاتی که اخیرا انجام گرفته ضمن اثربخشی مرحله ی ٤ براین نکته تأکید دارد که در سازمان هایی که زمینه و امکانات آموزش های رسمی و کلاسی برای فراگیران فراهم بوده است تمایل آنان به خودراهبری به نحو چشمگیری کاهش داشته است .
با این کار نه تنها اتکا و وابستگی به معلم دریادگیری کم شده بلکه ، بکارگیری روش های نوین تدریس به معلم (مدیرآموزگار) کمک میکند تا زمانی راکه جهت انجام و امور دفتری واداری ویاپیگیری برخی امور اداری وآموزشی نیاز داشته ، مهیا وتمامی موضوعات و موارد آموزشی مربوط به یک فصل تدریس شود بی انکه کنترل دانش آموزان ، نظم آموزشگاه و حقوق تحصیلی آنها تحت الشعاع قرار گیرد."