چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر تاثیر مشاوره ی راه حل مدار بر پیشرفت تحصیلی و تاب آوری دانش آموزان پسر پایه اول دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش ناحیه ٣ شیراز بود. به لحاظ ماهیت و اهداف ، این پژوهش از نوع کاربردی بوده و برای اجرای آن از روش نیمه تجربی، پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه اول دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش ناحیه ٣ شیراز در سال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای ٤٠ نفر (٢٠ نفر گروه آزمایش و ٢٠ نفر گروه گواه ) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (٢٠٠٣) و معدل دانش آموزان استفاده شد، جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مشاوره راه حل مدار تاثیر معناداری بر پیشرفت تحصیلی و تاب آوری دانش آموزان داشته وآنها را افزایش داده است (٠٠٥<p).
خلاصه ماشینی:
"جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه اول دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش ناحیه ٣ شیراز در سال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای ابتدا به صورت تصادفی دو دبیرستان پسرانه انتخاب و سپس ١٠٠ نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه ها بین آنها توزیع گردید و در نهایت ٤٠ نفر از دانش آموزانی که نمره پایین تری در پرسشنامه تاب آوری و معدل کلاسی داشتند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به صورت تصادف در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند.
بحث و نتیجه گیری پژوهش در فرضیه اول به دنبال بررسی تأثیر مشاوره راه حل مدار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود که جدول شماره ٤ نشان داد بین میانگین های نمرات پیشرفت تحصیلی در دو گروه تفاوت معنی دار وجود دارد.
پژوهش در فرضیه دوم به دنبال بررسی تأثیر مشاوره راه حل مدار بر تاب آوری دانش آموزان بود که یافته جدول شماره ٦ نشان داد بین میانگین های نمرات تاب آوری در دو گروه تفاوت معنی دار وجود دارد.
علاوه بر این میتوان گفت با توجه به اینکه درمان راه حل مدار شامل فرض های نیروبخشی همچون افراد سالم هستند، افراد با کفایت هستند، آنها از توانایی ایجاد کردن راه حل هایی که می تواند زندگی آنها را بهتر کند، برخور دارند، میباشد (پروچسکا و نورکراس ، ١٩٩٦؛ ترجمه ی سید محمدی، ١٣٨٧) و این فرض ها قوای درونی فرد را بالا میبرد، دور از انتظار نیست که افرادی که تحت رهنمودهای این رویکرد قرار میگیرند میتوانند سطوح استرس و ناتوانی را در شرایط استرس زا تعدیل کنند و افزایش تاب آوری را باعث شوند."