چکیده:
در دنیای پر جنب و جوش و بسیار رقابت آمیز امروزی، اداره سازمانها پیچیده و دشوار است در این شرایط راه حلهای پیشین پاسخگوی مسئله های امروزی نیست. پس "آموختن به قصد حل مسئله" و " یادگیری با هدف توسعه" به دستور کار سازمانها افزوده شده است تا در حال حاضر که بهره گیری از قواعد و فرمولهای از پیش تعیین شده راهگشا نیست، فرصتهایی برای رفع نیازهای فوری به کمک یادگیری و رشد فراهم شود. هدف عمده پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد سازمان یادگیرنده با اثر بخشی مدیران مدارس متوسطه شهرستان ایلخچی در سال 94-1393 بوده است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن راتعداد 65 نفرمدیر و 1201 نفر دبیر تشکیل داده است.حجم نمونه کارکنان براساس جدول مورگان 56 نفر از مدیران و 280 نفر از دبیران تعیین گردیده است.روش نمونه گیری پژوهش از نوع طبقه ای نسبتی است.در ارتباط با روائی ابزار سنجش به نظرات متخصصین اکتفا شده و اعتبار ابزارها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برابر به ترتیب 78/0(سازمان یادگیرنده) و 81/0 (اثربخشی مدیران مدارس) محاسبه گردیده است. یافته ها نشان می دهد که بین سازمان یادگیرنده و اثربخشی مدیران رابطه و همبستگی مثبت وجود دارد و از بین پنج مولفه سازمان یادگیرنده بین مولفه های قابلیت های شخصی، مدل های ذهنی و تفکر سیستمی با اثربخشی مدیران نیز رابطه و همبستگی مثبت وجود دارد ولی بین دو مولفه آرمان مشترک و یادگیری گروهی با اثربخشی مدیران رابطه و همبستگی وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
بطوری که امر مقایسه وضعیت مولفه های سازمانهای یادگیرنده در مدارس مختلف از مسائل مطرح میباشد و باید پاسخ منطقی و معقول ، با استفاده از روشهای علمی به آن داده شود لذا این تحیق با هدف عمده بررسی رابطه ابعاد سازمان یادگیرنده با اثربخشی مدیران مدارس شهرستان ایلخچی صورت پذیرفته است.
جدول 1: دیدگاه های مختلف در مورد سازمان یادگیرنده (Cors, 2003) ردیف دیدگاه ویژگی ها / مولفه های سازمان یادگیرنده 1 پدلر و همکاران رویکرد یادگیری به استراتژی - سیاستگذاری مشارکتی-آگاه سازی- مسئولیت پذیری و کنترل- تبادلات درونی – انعطاف پذیری در اعطای پاداش - نظارت بر محیط - ساختار توانمند- یادگیری درون سازمانی- محیط یادگیری- خود شکوفایی 2 پیتر سنگه مهارت شخصی – الگوهای ذهنی – چشم انداز مشترک – یادگیری تیمی – تفکر سیستمی 3 گروین توانایی ایجاد، اکتساب و انتقال دانش 4 مایکل جی مارکوارت توانایی یادگیری جمعی – تغییر دائمی در جهت موفقیت سازمانی 5 جفارت و مارسیک یادگیری مستمر – تولید دانش و مشارکت در آن – تفکر سیستمی و انتقادی – فرهنگ یادگیری – روحیه انعطاف و تجربه گرایی - کارمند محوری 6 واتکینز و Huber - Marquardt مارسیک یادگیری مستمر - بالا بردن سطح پژوهش و گفتگو – تشویق حس همکاری و یادگیری گروهی – توانمندسازی کارکنان – مشارکت کارکنان در یادگیری- ارتباط سیستمی- رهبری استراتژیک 7 آرجریس و شون شکل گرفته از نظریه های یادگیری و یادگیری سازمانی 8 مامفورد وجود محیطی که در آن کارکردها و رفتارهای موجود در جهت توسعه مستمر است.