چکیده:
امروزه سازمانهای اجتماعی به سبب توسعه و گسترش فعالیت های اقتصادی و خدماتی ناگزیر از تدارک حفظ و اداره نیروی انسانی پرتوان در مقیاس بزرگ و متنوع هستند. در حال حاضر نیز علیرغم پیشرفت های تکنولوژیک و ورود فناوری های متنوع در سازمانها، هنوز منابع انسانی مهمترین بازوی رشد و ترقی سازمان محسوب می شوند. در عصر حاضر بررسی و شناخت عوامل موثر بر عملکرد شغلی کارکنان یکی از برنامه های مهم مدیریت در این بخش محسوب می شود، یکی از این عوامل ، مهارت های ارتباطی کارکنان است . به عبارت دیگر ارتباطات برای موفقیت یک انسان امری حیاتی می باشد. همانطور که ارتباطات برای انسان امری حیاتی است برای انجام عملیات یک سازمان ، یا به عبارت بهتر برای شکل گیری و بقای سازمان نیز حیاتی می باشد. از اینرو در تحقیق حاضر، به لحاظ اهمیت مقوله ارتباطات سازمانی و نقش آن در افزایش بهروه وری در سازمان ، به معرفی مفهوم مهارت های ارتباطی، اهداف ، ضرورت ، فرایند و موانع فراروی ارتباطات سازمانی پرداخته است .
خلاصه ماشینی:
ارتباطات سازمانی، ارتباطات کلامی، ارتباطات غیر کلامی، موانع ارتباطی واژه های کلیدی: 244 ١- مقدمه امروره ارتباطات یکی از مهم ترین ابزار جامعه ی متمدن می باشد و می توان گفت که ارتباطات مهم ترین عامل توسعه و تعالی انسانی است ؛ به عبارت دیگر ارتباطات برای موفقیت یک انسان امری حیاتی می باشد.
هربرت سایمون ١ در این زمینه معتقد است : بدون ارتباطات ، سازمانی وجود نخواهد داشت و به همین علت می توان گفت امکان تأثیر گروه بر رفتار فرد نیز غیرممکن خواهد بود.
مهارت های ارتباطی یکی از مهمترین ابزار جامعه ی متمدن می باشد و میتوان گفت که ارتباطات مهم ترین عامل توسعه و تعالی انسانی است ؛ به عبارت دیگر ارتباطات برای موفقیت یک انسان امری حیاتی می باشد و همان طور که ارتباطات برای انسان حیاتی است برای انجام عملیات سازمانی یا به عبارت بهتر برای شکل گیری و بقای سازمان نیز حیاتی می باشد.
این مرحله ، از حساس ترین مراحل ارتباطی می باشد زیرا ارتباط وقتی موفقیت آمیز است که همان اطلاع ، عقیده یا نظری را که منبع یا فرستنده قصد ارسال آن را داشته بدون کم و کاست گیرنده پیام دریافت کند.
بازخورد اطلاعاتی در فرآیند ارتباطی نقش بسیار مؤثری دارد و از این طریق است که فرستنده پیام میتواند از دریافت صحیح پیام مطمئن شده و در صورت وجود مانعی در راه ارتباط نسبت به رفع آنها اقدام کند و از سوءتفاهمات احتمالی جلوگیری کند(محمدی، ١٣٨٩، ٦١).
مدیران نیز دریافته اند که ارتباط مؤثر با منابع انسانی و درک انگیزه های ارتباطی کارکنان در توفیق آنان برای دستیابی به اهداف طراحی شده ی سازمان عامل مؤثری است .