چکیده:
امروزه سازمان ها برای رسیدن به رشد و تعالی ، بی نیاز از تدوین و الویت بندی اهداف استراتژیک ، برنامه ریزی استراتژیک و در نهایت ارزیابی عملکرد خود نیستند[٥].کارت امتیازی متوازن با ساختاری سلسله مراتبی و علت و معلولی می تواند مسیر رشد سازمان را هموار و گام های تعالی را هموار سازد، چرا که علاوه بر پایش اهداف مالی ، سایر عوامل موثر و کلیدی رشد و موفقیت را هم در نظر گرفته و کنترل می کند[٣]. نقشه استراتژی حاصل از مفاهیم کارت امتیازی متوازن ، در حقیقت مدل علت و معلولی پیچیده ای است که اثر بعد رشد و یادگیری سازمان بر فرایندهای داخلی ، مشتری و نهایتا وجه مالی سازمان را در بر می - گیرد.نقشه استراتژی با در نظر گرفتن ارتباط میان اهداف استراتژیک سازمان ، مسیر رشد در سازمان را مشخص می کند[٦]. برای بهبود و گسترش کاربرد مدل کلاسیک کارت امتیازی متوازن در سال های اخیر، روش های متنوعی مورداستفاده قرارگرفته است که به ترکیب آن با مدل های کمی و کیفی پرداخته اند[٨]. در این پژوهش که نوعی از مطالعه موردی یا موردکاوی برای شرکت نفت سپاهان محسوب می شود، پس از مطالعه ادبیات استراتژی ، کارت امتیازی متوازن و بررسی راه حل های ارائه شده جهت بهبود کاربرد آن در توسعه نقشه استراتژی و اهداف استراتژیک ، به بررسی جدیدترین نمونه روش های الویت بندی اهداف استراتژیک پرداختیم . نهایتا مدلی پیشنهاد گردید که پس از وزن دهی و الویت بندی مضامین و اهداف استراژیک ، نقشه استراتژی شرکت نفت سپاهان را ترسیم کند[١].
خلاصه ماشینی:
"کلید واژه : استراتژی، کارت امتیازی متوازن، تصمیم گیری چندمعیاره، برنامه ریزی ترجیحات فازی لگاریتمی ، نقشه استراتژی، شرکت نفت سپاهان دکتر سید مصطفی رضوی دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، تهران ، ایران مقدمه محمد هادی علی احمدی سازمان های امروزی در محیط های بسیار متغیر و پیچیده داخلی و دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ، تهران ، ایران بین المللی با چالش های عدیده ای از جمله فشار برای شفافیت و پاسخگویی بیشتر، منابع مالی محدود و در حال اتمام ،افزایش وظایف و فعالیت ها،تغییرات پر سرعت تکنولوژی و هجوم راه حل های مدیریتی متفاوت برای بهبود وضعیت سازمان ها مواجه اند.
در یک نگاه ما در این پژوهش گام های زیر را طی خواهیم کرد: • گام اول : جمع آوری نظرات مدیران ، تجمیع نظرات و تشکیل جدول مقایسات زوجی برای مضامین استراتژیک • گام دوم : محاسبه اوزان و رتبه بندی مضامین استراتژیک شرکت نفت سپاهان با استفاده از تکنیک برنامه ریزی ترجیحات فازی لگاریتمی (LFPP) • گام سوم : جمع آوری نظرات مدیران ، تجمیع نظرات و تشکیل جدول امتیازات اهداف استراتژیک نسبت به مضامین استراتژیک • گام چهارم : محاسبه اوزان و رتبه بندی اهداف استراتژیک شرکت نفت سپاهان با استفاده از تکنیک TOPSIS • گام پنجم : ترسیم نقشه استراتژی به روش آنالیز مسیر • گام ششم : استفاده از آزمون t برای تایید اعتبار روابط با استفاده از نظر خبرگان [١ ] ٤."