چکیده:
امروزه تلاش های زیادی در جهت بالا بردن کیفیت زندگی و برقراری عدالت اجتماعی و حرکت به سوی توسعه پایدار در سطح شهرها صورت پذیرفته است و در این میان برخورداری مناسب شهروندان از خدمات و داشتن دسترسی مناسب به این خدمات میتواند نقشی مهم در رسیدن به اهداف فوق داشته باشد. شهر یزد در زمره شهرهایی است که در آن توزیع فضایی خدمات شهری از جمله خدمات آموزشی به طور مناسب و مکفی صورت نگرفته است .بر این اساس این مقالهبا هدف تحلیل توزیع فضایی مراکز آموزشی در نواحی شهر یزد و در چارچوب روش تحقیق توصیفی- تحلیلی به سنجش درجه توزیع متعادل با استفاده از ضرایب آنتروپی و جینی و نیز تعیین الگوی پراکنش مراکز آموزشی از ضرایب موران ،G عمومی و تحلیل نزدیکترین همسایگی بر اساس تکنیک های مربوط به خود همبستگی فضایی پرداخته است . داده های مورد نیاز نیز به روش کتابخانه ای و با مراجعه به منابع و سازمان های مربوطه گردآوری شدکه داده ها شامل جمعیت و مساحت نواحی ٨گانه شهر یزد و اطلاعات مربوط به آن ها است . نتایج نشان داد: مقداری نابرابری در توزیع مراکز آموزشی شهر یزد وجود دارد. الگوی توزیع آنها از نوع تصادفی به سمت الگوی خوشه ای با تمرکز بالا (نقطه داغ ) است که بیانگر این است که فضاهای با دسترسی بالادر مجاور یکدیگر متمرکز شده اند، در حالی که فضاهای با دسترسی پایین چندان پیوستگی ندارند.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل توزیع فضایی خدمات آموزشی سطح شهر یزد چکیده امروزه تلاش های زیادی در جهت بالا بردن کیفیت زندگی و برقراری عدالت اجتماعی و حرکت به سوی توسعه پایدار در سطح شهرها صورت پذیرفته است و در این میان برخورداری مناسب شهروندان از خدمات و داشتن دسترسی مناسب به این خدمات میتواند نقشی مهم در رسیدن به اهداف فوق داشته باشد.
David Smit توسعه پایدار و عدالت اجتماعی در توزیع خدمات شهری اکنون ، بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها متمرکز شده اند و چنین پیش بینی میشود تا سال ٢٠٢٥ بیش از دو سوم جمعیت جهان ساکن شهرها خواهند شد و این امر یکی از فشارآورترین چالش های پیش روی اجتماع بشری را در قرن ٢١ در حوزه توسعه پایدار شهری پدید آورده است (وارثی و همکاران ، ١٣٨٧، ١٤٢).
/ / / / شکل ١٤- الگوی پراکنش مراکز آموزشی (مهدکودک، دبستان ، راهنمایی و دبیرستان ) در سطح شهر یزد با استفاده از تحلیل نزدیکترین همسایگی جدول ٣-ضرایب مختلف برای مراکز آموزشی یزد در سال ١٣٨٥ ضرایب مختلف مهدکودک دبستان راهنمایی دبیرستان آنتروپی 0/921 0,935 0/917 0/972 جینی 0/238 0/188 0/231 0/151 موران (روش ٠و١) 0/160 -0/022 0/050 0/003 موران (روش مرزمشترک) 0/017 -0/023 0/022 0/059 G عمومی (روش ٠و١) 0/093 0/103 0,105 0/101 مقدار مورد انتظار G عمومی (روش ٠و١) 0/091 0/091 0/091 0/091 G عمومی (روش مرزمشترک) 0/00010 0/00009 0/00010 0/00009 مقدار مورد انتظار G عمومی (روش مرز مشترک) ٠/٠٠٠٠٨ ٠/٠٠٠٠٨ ٠/٠٠٠٠٨ ٠/٠٠٠٠٨ شاخص میزان مجاورت 0/779 0/778 0/840 0/910 منبع : محاسبات نگارندگان نتیجه گیری نحوه توزیع خدمات شهری یکی از عوامل بسیار مهم در توسعه یافتگی و یا عدم توسعه یافتگی یک شهر میباشد."