چکیده:
امروزه پدیده سبک زندگی ازمختصات جهان نوین است و افراد برای توصیفکنشهای خود و دیگران از مفهوم سبک زندگی استفاده میکنند. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه میزان و نحوه استفاده از رسانههای جمعی با سبک زندگی شهروندان شهرتبریز انجام گرفت. روش مورد استفاده، پیمایش و جامعه آماری، کلیه شهروندان 64-15 شهرتبریز با تعدادکل 039/125/1 درسال 1393 است برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که در نهایت حجم نمونه آماری 400 نفر تعیین گردید. جهت جمعآوری اطلاعات از فن پرسشنامه و برای آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی پیرسون، کی دو و t-test استفاده شد. یافتههای مربوط نشان دادندکه دو فرضیه کلی یعنی میزان نحوه استفاده شهروندان از رسانههای جمعی برحسب نوع سبک زندگی آنان متفاوت نیست ولی تک تک فرضیههای اختصاصی که به طریقی جزئی شده بودند تائید شدند. یعنی بین میزان استفاده از برنامههای تلویزیون ملّی، رادیو و میزان گرایش شهروندان به سبک زندگی سنتی و بین میزان استفاده از ماهواره، اینترنت و میزان گرایش شهروندان به سبک زندگی مدرن رابطه معنیداری وجود دارد و بین میزان گرایش به سبک زندگی سنتی و نحوه استفاده از برنامههای تلویزیون ملی، رادیو و بین میزان گرایش به سبک زندگی مدرن و نحوه استفاده از برنامههای ماهواره، اینترنت رابطه معنیداری وجود دارد و در نهایت نوع سبک زندگی شهروندان بر اساس متغیّرهای زمینهای جنسیت، تحصیلات، سن، وضعیّت تأهل متفاوت است.
Nowadays, lifestyle is one of the characteristics of the modern world and people in order to coordinate their actions with others use the concept of lifestyle. This study aimed to investigate the relationship between how to use media and the lifestyle of the Tabriz citizens. The method of the study is survey and its population is all Tabriz citizens (15-64 years old) in 1393 (1/125/039). In order to select the sample of the study, cluster sampling was used and Cochran formula was used to determine the volume of the sample (400). The data collected using a questionnaire and to test the hypotheses, Pearson correlation coefficient, chi-square and t-test were used. Findings show that, the use of social media by citizens is not different based on their lifestyle. But each specific hypothesis that was detailed was confirmed. It means that, there is a meaningful relationship between the use of national television, radio and the tendency of citizens to the traditional lifestyle and the use of satellite, Internet and the tendency of citizens to modern lifestyle. Also, there is a significant relationship between the tendency to traditional life style and how to use television, radio and tendency to modern lifestyle and how to use satellite programs and Internet. Citizens’ lifestyle is different according to the gender, education, age and marital status
خلاصه ماشینی:
"«سبک زندگی» نیز به عنوان یکی از اصطلاحات علوم اجتماعی، پیوند مستقیم و وثیقی با مجموعه ای از مفاهیم دارد؛ مفاهیمی مانند: عینیت و ذهنیت ، فرهنگ و جامعه ، فرهنگ عینی و ذهنی، صورت (شکل ) و محتوا، رفتار و معنا (نگرش ، ارزش و هنجار)، اخلاق و ایدئولوژی، سنت و نوگرایی ، شخصیت و هویت (فردی و جمعی)، وراثت و محیط ، فردیت و عمومیت ، خلاقیت و بازتولید، تولید و مصرف ، طبقه و قشر (بندی) اجتماعی، زیباییشناسی (سلیقه ) و نیاز، منزلت و مشروعیت و بدون شناخت این روابط ، درک درستی از سبک زندگی و نظریه های مربوط به آن به دست نخواهد آمد.
نکته قابل توجه این است که رسانه ها در میدان های مختلف اجتماعی، این توانایی را دارند که میزان سرمایه نمادین افراد و موقعیت ها را تغییر دهند، اما با استفاده از نظریه بوردیو در نظریه بوردیو سبک زندگی که شامل اعمال طبقه بندی شده و طبقه بندی کننده فرد در عرصه هایی چون تقسیم ساعات شبانه روز، نوع تفریحات و ورزش ، شیوه های معاشرت ، اثاثیه و خانه ، آداب سخن گفتن و راه رفتن است ، طبق مدلی که بوردیو درباره شکل گیری سبک های زندگی ارائه میکند، شرایط عینی زندگی و موقعیت فرد در ساختار اجتماعی به تولید عادت واره ای خاص منجر میشود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول (١) و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنیداری هر ٨ فرضیه نخست تائید میشود یعنی: - فرضیه اول : بین میزان استفاده از برنامه های تلویزیونی ملی و میزان گرایش شهروندان به سبک زندگی سنتی رابطه معنیداری وجود دارد."