چکیده:
زمینه: پژوهشگران بیان میکنند که اساس موفقیت رقابتی تغییر کرده است؛ بهطوریکه منابع نامحسوس ارزش مثل قابلیتها و شایستگیها، تغییر بنیادی در ماهیت مزیت رقابتی ایجاد نمودهاند و همه این داراییهای نامحسوس، به نحوی از انحا، بهوسیله استعداد انسانی هدایت و مدیریت میشوند. هدف این پژوهش، تبیین نقش مدیریت استعداد در ارتقاء اخلاق حرفهای کارکنان صنعت بیمه است.روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی _ همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان صنعت بیمه در سطح استان آذربایجان شرقی به تعداد 1493 نفر است؛ که با استفاده از فرمول کوکران، 290 نفر به روش نمونهگیری طبقهای - تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفادهشده است و دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها: یافتهها نشان داد، مدیریت استعداد با ضریب تشخیص 2/0 در تبیین واریانس اخلاق حرفهای نقش دارد.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد مدیریت استعداد نقش مثبتی در ارتقاء اخلاق حرفهای در صنعت بیمه ایفا میکند. یافتههای این پژوهش میتواند در راستای ارتقا اخلاق حرفهای با استفاده از مدیریت استعداد راهگشای مدیران ارشد در جهت توسعه اخلاق حرفهای در سازمان و درنهایت خلق مزیت رقابتی پایدار شود.
خلاصه ماشینی:
"لذا با توجه به تاثیر مدیریت استعداد و پیامدهای آن در نگرشها و رفتار کارکنان و اذعان پژوهشگران و صاحبنظران بر اهمیت اخلاق حرفهای بهعنوان یک دارایی نامشهود و نقش چشمگیر آن در اثربخشی سازمان، ضرورت انجام پژوهش آشکار میشود.
این پژوهش با هدف تبیین نقش مدیریت استعداد در ارتقاء اخلاق حرفهای کارکنان صنعت بیمه در راستای خلق مزیت رقابتی پایدار انجام گرفت.
لذا شرکتهای بیمه میبایست از طریق اقدامات مدیریت استعداد، همچون جذب نیروی انسانی متناسب و متعهد، آموزش و توسعه منابع انسانی در حوزه اخلاقیات و مسئولیت اجتماعی سازمان در برنامههای تحول، اختصاص پاداش برای افزایش سطوح تعهد و وفاداری کارکنان و ایجاد انضباط ازجمله حذف کارکنان با رفتارهای غیراخلاقی و ترفیع کارکنان با عملکرد بالا تلاش کنند تا تعهد و رفتارهای اخلاقی کارکنان را بهبود بخشند.
لــذا پیشنهاد میشود شرکت های بیمه با پیاده سازی استراتژی مدیریت استعداد، شامل جذب و به کارگیری، آموزش و توسعه و حفظ و نگهداشت نیروی انسانی، زمینه بهبود و تعالی اخلاق حرفهای را در کلیه سطوح مدیریتی و عملیاتی فراهم آورند تا فرایند خلق مزیت رقابتی پایدار تسهیل گردد.
بهعبارتدیگر با جذب افراد متعهد به اصول اخلاقی، آموزش در جهت رشد رفتارهای اخلاقی و حفظ و نگهداشت افراد پایبند به مسائل اخلاقی، جو اخلاقی در سازمان شکلگرفته و به افزایش رفتارهای مثبت کارکنان منجر شده و با ارتقا سطح اخلاق حرفهای، یک منبع مزیت رقابتی پایدار ایجاد میشود؛ که این امر اهمیت توجه به مدیریت استعداد را در سازمانها نشان میدهد.
یافتههای این پژوهش میتواند راهگشای مدیران ارشد شرکتهای بیمه در جهت توسعه اخلاق حرفهای با استفاده از مدیریت استعداد در سازمان و درنهایت خلق مزیت رقابتی پایدار شود."