چکیده:
مبانی، اصول، اهداف، محتوا و روش های تعلیم و تربیت، همواره از مهمترین مسایلی بوده است که در عرصه علوم تربیتی مورد توجه قرار گرفته که تعلیم و تربیت امری پیچیده، پردامنه و وقتگیر است. برای اقدام به این کار خطیر اولین گام تعیین اهدافی است که قصد داریم به آنها برسیم و رسیدن به این اهداف مستلزم استفاده از روشها است. هدف از پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی آرای تربیتی جان دیوئی و ابن سینا است. این تحقیق کیفی و از نوع بررسی تطبیقی است. جامعه تحقیق شامل کلیه کتابها، پایان نامه ها، مجلات، سایت های اینترنتی و پژوهشها و تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق می باشد. نمونه گیری به شیوه هدفمند انجام شده و بر این اساس از منابع مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شده است، ابزار پژوهش نیز فیش برداری بوده است. از مهمترین تفاوت های این دو فیلسوف در زمینه تربیت این است که هدف جان دیوئی از تربیت فقط سعادت دنیوی است اما ابنسینا به سعادت انسان پس از مرگ نیز معتقد است. از نگاه دیوئی تعلیم تربیت نباید همچون تمهیدی برای زندگانی انگاشته شود بلکه تعلیم و تربیت خود زندگی است. در واقع روند تعلیم و تربیت غایتی در ورای خود ندارد. در مبانی تربیتی بین آن دو اختلافات فراوانی هست؛ همچون اعتقاد به خدا، مختار بودن انسان و دو بعدی بودن او از نظر ابن سینا و عدم آزادی اراده، مادی محض بودن انسان توسط دیویی.
خلاصه ماشینی:
"واژه های کلیدی: تعلیم و تربیت ،ابن سینا، جان دیوئی ١- مقدمه به نظر مـی رسـد کـه تعیـین یـک فلسـفه آموزشـی در حـوزه تعلـیم و تربیـت کـه در راسـتای آن بایـد از عقایـد همه مربیان تربیتـی بهـره منـد شـد، بسـیار پـر اهمیـت اسـت کـه بـرای حـل مشـکلات حـاکم بـر جامعـه و نظـام تربیتـی نـاگزیر بـه اسـتفاده از آن هـا هسـتیم .
اکنـون کـه اهمیـت و جایگـاه اهـداف و روش هـای تعلـیم و تربیـت در بـین فلاسـفه و اندیشـمندان علـوم تربیتـی مشـخص شـد، بـا توجـه بــه عنـوان پـژوهش لازم اســت ایـن موضـوع را از دیـدگاه دو فیلسـوف و متفکـر یعنــی جـان دیـوئی و ابــن سینا بررسی نماییم تـا پاسـخی هرچنـد مختصـر بـرای سـؤالات پـژوهش فـراهم نمـاییم .
دیـویی معتقـد اسـت کـه روش آمـوزش بایـد عملـی باشـد تـا یـادگیری را تعمیــق بخشــد مــثلا در آمــوزش حجم هــای هندســی، معتقــد اســت کــه بایــد بــه طــور عملــی و در طبیعــت بــه دنبــال نمونه های آنها بگـردیم نـه اینکـه بـا یکسـری مفـاهیم نظـری مطلـب را انتقـال دهیم (دیـویی،١٩٢٨).
روش تحقیق شیوه انجام تحقیـق ، تطبیقـی اسـت کـه بـر اسـاس آن ابتـدا مفـاهیم و اصـول کلـی و اهـداف و روشـهای تربیـت اخلاقـی از نظر جان دیوئی و ابن سینا به صورت مجـزا بررسـی مـی شـود و سـپس بـا اهـداف و روشـهای تربیـت اخلاقـی از نظـر جـان دیوئی و ابـن سـینا بـه صـورت مجـزا بررسـی مـی شـود و سـپس بـا یکـدیگر تطبیـق مـی شـود تـا پاسـخی بـرای سـؤالات تحقیق فراهم کنیم ."