چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر الگوی آموزش خوشبینی به روش ایفای نقش بر کاهش افسردگی
نوجوانان دختر کمبینای شهر تهران بود. پژوهش با روش نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون پس آزمون با -
گروه گواه انجام شد. تعداد 20 دختر نوجوان کمبینای افسرده که در مقطع راهنمایی مدرسه نابینایان نرجس
1991 مشغول به تحصیل بودند، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس - تهران در سال تحصیلی 92
انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش
طی ده جلسه یک ساعته به صورت گروهی آموزش ایفای نقش را دریافت کردند، اما به گروه گواه
آموزشی در این زمینه داده نشد. داده های پژوهش بهوسیله آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان
جمع آوری و با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش خوشبینی به روش ایفای
نقش در کاهش افسردگی نوجوانان کمبینا تاثیر معنادار داشته است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که
آموزش خوشبینی به روش ایفای نقش میتواند بر کاهش افسردگی نوجوانان کمبینا تاثیر نسبتاً پایداری
داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"به دنبال این فرض این پرسش مطرح میشود که آیا آموزش خوش بینی به روش ایفای نقش الگوی مؤثری در جهت کاهش میزان افسردگی نوجوانان کم بینا است ؟ به طور کلی، انجام چنین پژوهشی در این گروه از کودکان استثنایی مورد غفلت واقع شده است و پژوهش حاضر از لحاظ اینکه میتواند زمینه ای جدید را برای برانگیختن پژوهش های بیشتر در این حیطه فراهم کند اهمیت پیدا میکند.
با توجه به اینکه افسردگی مهمترین عوامل خطرزای شناختی، شناخته شده است (سلیگمن ، رایویچ ، جیکاکس و گیلهام ، ١٩٩٦؛ ترجمه داورپناه ، ١٣٨٨) و با نگاهی به آمار و ارقام موجود و وجود تعداد قابل توجهی از دانش آموزان کم بینا در مدارس نابیناییان (آرتر، ماسن ، مک کال ، مک لیندن و استون ، 1 ١٩٩٩؛ ترجمه احمدپناه ، ١٣٨٣) ضرورت دارد روان شناسان ، مشاوران و دست اندرکاران آموزش و پرورش از تاثیر مهم سبک های اسناد بدبینانه بر دانش آموزان کم بینا آگاه شوند و با انتخاب مناسب ترین شیوه ها در جهت اصلاح این برداشت های ناکارآمد جهت بهبود سلامت روانی آنان گام بردارند.
پیشنهاد میشود در پژوهش های آینده از حجم نمونه بزرگتر، انجام مصاحبه های ساختارمند در کنار ابزار اندازه گیری و برنامه پیگیری با مدت زمانی بیشتر از آن جهت که آیا تاثیر آموزش خوش بینی به روش ایفای نقش بر افسردگی در طول زمان پایدار است یا خیر استفاده شود."