چکیده:
هوشمندي كسب وكار، مفهومي است كه امروزه به علت رشد چشم گير اطلاعات و پيچيدگي در صنايع و كسب وكارهاي گوناگون، اهميت وافري يافته است. در اين پژوهش پس از مطالعه ادبيات موضوع در ارتباط با مفهوم هوشمندي كسب وكار، مدل ها و تكنيك هاي موجود براي ارزيابي بلوغ هوشمندي كسب وكار را مورد بررسي قرار داديم. اين مطالعه بر اساس هدف، مطالعه اي توصيفي و براي جمع آوري داده تركيبي از روش كتابخانه اي و مصاحبه هاي عميق با خبرگان حوزه هوشمندي كسب وكار، استفاده شده است. در اين پژوهش، هوشمندي كسب وكار را به عنوان « توانايي فرد يا مجموعه اي از افراد در حل مسائل كسب وكار و پيشبرد اهداف كسب وكار »تعريف مي كنيم. بررسي ما در اين زمينه، نشان داد كه هيچ كدام از مدل هاي موجود جهت ارزيابي بلوغ هوشمندي در كسب وكار، تمامي استانداردهاي لازم يك مدل ارزيابي هوشمندي كسب وكار را ندارند. اين استانداردها عبارت اند از؛ جامع بودن، وضوح كافي و برخورداري از شالوده نظري. ما در اين پژوهش علاوه بر كاستي هاي فوق، عدم تعريف وزن ابعاد هوشمندي كسب وكار در رشد آن را، به عنوان يكي ديگر از ضعف هاي مدل هاي پيشين، مطرح كرده و سعي نموديم اهميت نسبي ابعاد هوشمندي كسب وكار را تبيين كنيم. نتيجه اين مطالعه را مي توان تبيين مفهوم هوشمندي كسب وكار و ارائه مدلي جامع براي ارزيابي بلوغ هوشمندي كسب وكار دانست كه در واقع تركيب مناسبي از مدل هاي موجود فعلي است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات موضوع در ارتباط با مفهوم هوشمندی کسب وکار، مدل ها و تکنیک های موجود برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسب وکار را مورد بررسی قرار دادیم.
٣ـ بلوغ فناوری که به سطح توسعه ی فناوریهای استفاده شده برای دستیابی به اهداف اشاره دارد (گریک ٨، ٢٠٠٦) ابعاد موردبررسی مدل شامل نواحی و جنبه های مختلفی چون فرایندها، قابلیت ها و دیگر ویژگیهای سازمانی است که مدل در ارزیابی خود از وضعیت هوشمندی 1.
ج ـ هیچ یک از مدل های موجود تمامی ابعاد هوشمندی کسب وکار در سازمان را پوشش نمی دهند و برای یک ارزیابی جامع مناسب نیستند (راجتریک ، ٢٠١٠؛ لاهرمن و همکاران ، ٢٠١١؛ رابر و همکاران ٢٠١٣).
برای اندازه گیری سطح رشد و بلوغ سیستم های اطلاعاتی و داده پردازی (هوشمندی کسب وکار) در این پژوهش از پرسشنامه ای استفاده میشود که بر اساس مدل ترکیبی این پژوهش و معادل با ابعاد آن طراحی شده است .
Business & Information Systems Engineering, vol.
L. : "Enterprise Business Intillegence Maturity Model": Case Study in Financial Industry, Journal of Southeast Asian Research, 30 September 2013.
: The Use of Maturity Models/Grids as a Tool in Assessing Product Development Capability.
SAS Institute, Inc. Published by John Wiley & Sons, Inc. Hoboken, New Jersey.
Irena Hribar Rajteric,Overview OF Business Intelliegence Maturity Models, Management, Vol. 15, 2010, 1, pp.
"Business Intelligence Maturity Models: An Overview" Information Management Ins, (2011).
L. , "Managing the Crises in Data Processing,"Harvard Business Review, 57(2), pp.
: " Towards The Measurement Of Business Intelligence Maturity.