چکیده:
از آنجایی که آنچه درباره خود میشنویم غالبا بر آنچه در مورد خودمان انجام میدهیم تاثیرگذار است، رسانههای جهانی امروز نقش و جایگاه بیسابقهای در کنترل و هدایت افکار عمومی یافتهاند. پیشینه به نسبت طولانی تکنیکهای روزنامهنگاری برای ترغیب مخاطبان به اتخاذ مواضع و دیدگاههای مورد نظر و نیز کمک روزافزون فناوریهای نوین ارتباطاتی برای اجرای طرحهای پیچیده تبلیغات روانی، تردیدی باقی نمیگذارد. آنچه عموما در رسانههای غربی میبینیم مناظری مجازیاند که گاه با دنیای واقعیت به کلی متفاوتاند. بنابراین، آشنایی هر چند ابتدایی با تکنیکهای مورد بحث، ضرورتی است که برای هیچ یک از ما (مخاطبان خودآگاه یا ناخودآگاه این رسانه) گریزی از آن نیست.
خلاصه ماشینی:
"بیتردید این فشارها و مشکلات وجود داشته و اشتباهات غیرعمدی اتفاق میافتـد، امـا آیـا بـه واقـع میتوان عملکرد تمامی رسانه ها را تحت تأثیر آنها دانست ؟ امروز بر کسی پوشیده نیست کـه رسـانه ها گزینشی عمل میکنند، اما چه اصولی در این عملکرد گزینشی دخالت دارند؟ روش امـروز رسـانه های بازازمحور، بیدلیل به سمت و سویی خاص متمایل نمیشود، بلکه غالبا مسیر ثابتی را میپیمایـد کـه مدیریت را بر نیروی کار، طبقه قدرتمند را بر اقشار کم درآمد، مقامات رسمی را بـر جمعیـت ناراضـی، خصوصیسازی و اصلاحات بازار آزاد را بر توسعه بخش عمومی و سلطه امریکا را بر انقلابهای مردمی و تغییرات اجتماعی جهان سوم ، رجحان و برتری میبخشد.
بنابراین ، عجیب نیسـت که حذف برنامه های کمک به خانواده در خود جامعه امریکا، اصـلاح رفـاه عمـومی نـام میگیـرد و در سالهای پس از فروپاشی شوروی سابق و تا به امروز اصلاحات در اروپـای شـرقی، مصـداق کامـل یـک فرآیند فقرزایی بیرحمانه در کشورهای کمونیستی سابق میشود، فرآیندی واپس گرا که زائیده عوامل زیر است : متلاشیکردن آنچه از اقتصاد عمومی این کشورها بـاقی مانـده اسـت ، غیرصـنعتی کـردن و تصاحب زیرساختهای اقتصادی آنها با کمترین قیمت ممکن توسط کمپانیهای بزرگ غربـی و طبیعتـا کاهش شدید بودجه برای ارائه کمکها و خدمات عمومی و نیز بیکاری گسترده در این جوامع .
جهت دار کردن بیشتر تبلیغات مؤثر به جای کذب و دروغ ، بر جهت دهی هدفمند اخبار و حوادث وابسـته اند، بـه ایـن معنا که با استفاده از تأکید و دیگر ابزارهای کمکی بیان منظور، میتوان بدون تکذیب حقیقـت ، آن را به نفع خود شکل داده ، تأثیر مورد نظر را بر ذهن مخاطب گذاشت ؛ بـدیهی اسـت کـه در ایـن شـیوه نیازی به جانبداری مستقیم از موضوعی خاص و یا دور شدن بیش از حد از واقعیت نیسـت ."