چکیده:
لازمه واکنش موثر به تغییرات محیطی و کسب مزیت رقابتی در شرکت های تولیدی ورزشی، دست یابی به چابکی سازمانی است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر چابکی سازمانی بر عملکرد سازمانی در شرکت های تولیدی ورزشی و ارائه مدل بود. روش این پژوهش، توصیفی ـ هم بستگی بوده و به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه شرکت های تولیدی ورزشی شهر تهران که به صورت تمام شمار به عنوان نمونه انتخاب شدند، تشکیل دادند. تعداد شرکت های تولیدی ورزشی 70 مورد بود که از هر شرکت، سه نفر (مدیر شرکت، مدیر بازاریابی و مدیر فروش) و درمجموع، 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. نتایج نشان می دهد که بین چابکی سازمانی و ابعاد آن با عملکرد شرکت های تولیدی ورزشی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون تی تک نمونه ای نیز بیانگر آن است که میزان چابکی سازمانی و ابعاد آن در شرکت های تولیدی ورزشی از وضعیت مطلوبی برخوردار می باشد. همچنین، نتایج نشان می دهد که مدل اثر چابکی سازمانی بر عملکرد شرکت های تولیدی ورزشی از برازش خوبی برخوردار بوده و چابکی سازمانی می تواند به طور مناسبی 38 درصد از تغییرات عملکرد شرکت های تولیدی ورزشی را پیش بینی نماید. به طور کلی، شرکت های تولیدی ورزشی به منظور افزایش عملکرد سازمانی می بایست عوامل و زمینه های ایجادکننده چابکی سازمانی را فراهم و تقویت نمایند.
خلاصه ماشینی:
"Crocitto & Youssef در سال های اخیر، سازمان های تولیدی با چالش های اساسی زیادی روبه رو شده اند؛ به گونه ای که از یک سو تکنولوژیها و فلسفه های جدید تولید، نوع جدیدی از سیستم ها را معرفی کرده اند و ازسویدیگر، تقاضا برای محصولات / خدمات جدید و بیشتر، دوره های زمانی پاسخ کوتاه تر، جریان اطلاعات سریع تر و محیط کسب وکار، پویاتر و آشفته تر شده است ؛ لذا، جهت رفع این چالش ها، سازمان های تولیدی نیازمند پاسخ سریع براساس موقعیت های رقابتی هستند.
Joreskog & Sorbom جدول ٥ـ نتایج شاخص های برازش مدل اندازه گیری متغیرهای چابکی و عملکرد عامل ابعاد چابکی سازمانی شاخص نیکویی برازش ٠/٩٧ شاخص تعدیل یافته نیکویی برازش ٠/٩٤ میانگین مجذور خطاها ٠/٠٣٩ سطح معناداری 0/001 درجه آزادی 19 کای اسکوار 24/75 با توجه به نتایج حاصل از آزمون رگرسیون خطی (٠٣٨=R٢) و (٠٦١٩=Beta)، متغیر چابکی سازمانی میتواند به صورت معناداری متغیر عملکرد شرکت های تولیدی ورزشی را پیش بینی نماید؛ به گونه ای که براساس آمارة ضریب تعیین ، ٣٨ درصد از تغییرات متغیر عملکرد شرکت های تولیدی ورزشی توسط تغییرات متغیر چابکی سازمانی تبیین میشود و نیز با توجه به مقدار بتای استاندارد، درصورتیکه یک واحد افزایش در متغیر چابکی سازمانی صورت گیرد میتواند به اندازة (٠/٦١) در میزان عملکرد سازمانی شرکت های تولیدی ورزشی افزایش ایجاد نماید (جداول شمارة شش و هفت )."