چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند تیم های فوتبال حرفه ای می باشد. روش این پژوهش، توصیفی بوده و به لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را دو گروه مدیران و کارشناسان ورزشی و هواداران باشگاه استقلال تهران تشکیل دادند.از بین مدیران و کارشناسان ورزشی، تعداد 49 نفر به صورت هدفمند و از میان هواداران باشگاه استقلال تهران، 184 نفر به صورت نمونه در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج نشان می دهد که از دیدگاه مدیران، کارشناسان و هواداران باشگاه فوتبال استقلال تهران به ترتیب وفاداری هواداران، موفقیت تیم، ستاره های تیم، استادیوم، پیشینه باشگاه، مدیریت باشگاه، سرمربی، رسانه، حامیان و لوگو، دارای بیشترین اثرگذاری بر ارزش ویژه برند تیم های فوتبال حرفه ای می باشند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٤ـ اولویت بندی عوامل مؤثر بر ارزش ویژة برند باشگاه استقلال تهران از دیدگاه مدیران و کارشناسان این باشگاه ردیف عامل میانگین رتبه تعداد خیدو درجۀ آزادی سطح معناداری ١ موفقیت 6/58 ٢ وفاداری 6/28 ٣ ستارهها 6/13 ٤ سرمربی 5/97 ٥ پیشینۀ باشگاه 5/80 0/001 9 32/323 49 ٦ استادیوم 5/64 ٧ رسانه 5/08 ٨ مدیریت باشگاه 4/91 ٩ حامیان 4/45 10 لوگو 4/16 با توجه به این که مقادیر طبیعیبودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگراف ـ اسمیرنوف برای تمامی عوامل کوچک تر از (٠/٠٥) بود، فرض طبیعیبودن دادهها برای تمام متغیرها رد شد؛ بنابراین ، امکان استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک وجود نداشت ؛ لذا، آزمونهای آماری ناپارامتریک مورداستفاده قرار گرفت .
جدول ٥ـ اولویت بندی عوامل مؤثر بر ارزش ویژة برند باشگاه استقلال تهران از دیدگاه هواداران این باشگاه ردیف عامل میانگین رتبه تعداد خیدو درجۀ آزادی سطح معناداری ١ وفاداری 7/18 ٢ موفقیت 6/85 ٣ ستارهها 6/69 ٤ استادیوم 5/91 ٥ پیشینۀ باشگاه 5/55 0/001 9 273/968 184 ٦ مدیریت باشگاه 5/45 ٧ سرمربی 5/04 ٨ رسانه 4/88 ٩ حامیان 3/83 10 لوگو 3/62 در سطح ٠٠١≥P معنادار است .
جدول ٦ـ اولویت بندی عوامل مؤثر بر ارزش ویژة برند باشگاه استقلال تهران از دیدگاه مدیران، کارشناسان و هواداران این باشگاه ردیف عامل میانگین رتبه تعداد خیدو درجۀ آزادی سطح معناداری ١ وفاداری 6/96 ٢ موفقیت 6/82 ٣ ستارهها 6/56 ٤ استادیوم 5/88 ٥ پیشینۀ باشگاه 5/67 0/001 9 291/743 233 ٦ مدیریت باشگاه 5/33 ٧ سرمربی 5/20 ٨ رسانه 4/94 ٩ حامیان 3/92 10 لوگو 3/71 در سطح ٠٠١≥P معنادار است ."