چکیده:
تولید محتوا و معنای برنامههای رسانهها از ایام گذشته، وظیفه منحصر به فرد متخصصان رسانهها یا تولیدکنندگان برنامههای خبری بوده است. در گذشته و در تلاش برای فهم ماهیت یا کیفیت تاثیرات بالقوه رسانهها، عمدتا عقیده بر این بود که مخاطبان نقش کمرنگی در این خصوص دارند هرچند تحقیقات به روشنی نشان میدهد که مخاطبان نقش بسیار مهمی در پیدایش اطلاعاتی که رسانهها ارائه میمیدهند، بازی میکنند (نیومان وکریگلر، ۱۹۹۲ و فیلو، ۱۹۹۳). اما این حقیقت، شناختی را موجب میشود که در اثر تغییر در روشی که در آن ارتباطات و نقش واسطهای رسانهها، مفهومگذاری و مطالعه شده است، بهدست میآید. بسیاری از رویکردهای معاصر در زمینه روابط با رسانهها و مخاطبان که یک رویکرد مخاطبمحور بزرگتر ارائه دادهاند، ثابت کردهاند که ارسال برنامههای رسانهها، تنها نیمی از ماجراست. مخاطبان همیشه فعالتر از استفادهکنندگان منفعل اطلاعات بوده و هستند و فناوری جدید، امکانات تعاملی بیشتری فراهم کرده است. تفاوت بین دریافتکننده و تولیدکننده به طور فزاینده مبهم و پیچیده میشود.
خلاصه ماشینی:
"به رغم این حقیقت که روابط بین رسانه ها و مخاطبان خیلی پیچیده تر از طرز فکر اولیه نشان داده شده است ، این فرض (٢) اساسی که تولیدات رسانه ها میتواند از اقتصاد سیاسی تأثیر پذیرد، هنوز استدلالی مناسب است خصوصا برای تولید اخبار تلویزیون .
اگر کسی، رسانه های جمعی را به مثابه وسیله ای که افراد برای ارتباط میان مسائل عمومی و زندگی شخصی به کار میبرند بررسی کند(نیومان و کریگر١٩٩٢)، پس باید به اخبار به منزله ابزاری که دریچه ای به دنیای واقعیت میگشاید توجه شود.
طبق استدلال هال ، موضوعات رسانه ها، آگاهی مخاطبان و قدرت ، به طور جدا ناشدنی به هم وصل شده اند و به این سبب برای درک هر کدام از آنها، نمونه های دیگر هم باید بررسی شود.
همان طور که نیومان و کریگلر (١٩٩٢) استدلال کرده اند از جنبه ساختاری، مشاهده میشود که افراد اخباری برای توجه ، ردکردن (١) و چشم پوشی از موضوعات ، دوره های بازتعریف (٢) و معنای استنتاجی،(٣) توصیف تشابهات و ایجاد ارتباط را انتخاب میکنند.
در نتیجه گیری این موضوع که معنای اطلاعات واسطه ای را مخاطبان تعیین میکنند بینشهای (٣) بیشتری میتواند در مورد کارکرد و آینده منابع رسانه ای وجود داشته باشد، مانند اخبار تلویزیون .
نتیجه گیری توجه به تحقیقات و دلایل ارائه شده در این بحث ، ابتدا این نتیجه را در ذهن متبادر میکند که رابطه بین مخاطبان و رسانه ها امری پیچیده نیست ، ولی همیشه همان طور که جامعه به سرعت توسعه پیدا میکند راههای ارتباطی بیشتری برای نقش واسطه ای اطلاعات به وجود میآید."