چکیده:
شناخت دیدگاه اهل بیت (ع) در مواجهه با اهل کتاب در ابعاد گوناگون، علاوه بر معرفی چهره ایشان به عنوان الگوهای مدیریتی، در فهم زوایای مختلف آموزه های اسلامی نیز موثر است. در نوشته حاضر، با مراجعه به منابع اسلامی و ارائه نمونه های روایی، مهم ترین شاخصه های این موضوع بیان می شوند. این موارد عبارتند از: اخلاق مداری، گفت و گو مداری عالمانه، قانون احترام، مهرورزی به اهل کتاب، عدالت محوری، وفاداری در پیمان ها و حفظ امنیت. دانسته است که این شاخصه ها در زمان برقراری حکومت اسلامی اهل بیت (ع) تبلور یافته رفتار ایشان در دوره اختیار نداشتن حکومت است نه آن که امری صرفا حکومتی باشد.
Recognition of the point of view of Ahl al-Bayt (P.B.U.T) in dealing with Ahl al-Ketab in
various aspects, _in addition to the introduction of Ahl al-Bayt (P.B.U.T) as the management
patterns_ will be also effective in understanding different angles of the Islamic teachings. In
this writing, the most important aspects of the subject, will be expressed by referring to the
Islamic resources and representing narrative examples. These aspects are: the morality, scholarly
discussion, respecting, devotion to Ahl al-Ketab, justice loyalty to treaties and security,
which were crystalized during Ahl al-Bayt’s (P.B.U.T) Islamic state. It is known that these
aspects _during Ahl al-Bayt’s(P.B.U.T) Islamic state_ were crystalized not only as state but by
their behavior during lack of their discretion over state
خلاصه ماشینی:
"بنابراین در اصل «احترام» فرقی بین مولود مسلمان و غیرمسلمان نیست و هیچکس ـ چه حاکم باشد و چه شخصی عادی ـ حق ندارد با بر برتر دانستن خود، اهل کتاب را نامحترم شمارد و یا به او دشنام یا نسبت ناروا بدهد و او را با القاب زشت و ناپسند مورد خطاب یا تهمت قرار دهد؛ برای مثال، در داستان مراجعۀ امهانی، خواهر امیرالمؤمنین؟ع؟، و کنیز غیرمسلمانش به امام علی؟ع؟ و تعیین حق مساوی ایشان از بیتالمال از سوی امام که اعتراض امهانی را به دنبال داشت<FootNote No="432" Text=" الإختصاص، ص151.
این نحوۀ برخورد حضرت؟ع؟ با اهل کتاب در زمانی رخ داده بود که حکومت اسلامی در اوج اقتدار و گسترۀ جغرافیایی بزرگی بود و اهل کتاب نیز در اقلیت بودند و ایشان میتوانستند بدون کوچکترین مشکلی، بر اساس قوانین اسلامی حکم صادر کرده و قضاوت کنند؛ اما در عین حالی که بعضی اعتقادات و احکام آنها بر طبق موازین شرع اسلام نبود، ولی حضرت بر اساس اصول اخلاقی و تکریم شخصیت انسانی و احترام به ادیان ابراهیمی، قوانین آنها را محترم شمرده و این رخصت را داده بودند که غیرمسلمان بر اساس دین خودش به مجازات عمل خود برسد."