چکیده:
هدف این پژوهش، تعیین ارتباط توانمندسازی روانشناختی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی مدارس متوسطه ایران است و اینکه بهطور ویژه کدامیک از ابعاد این متغیرها بروز رفتارهای شهروندی سازمانی را افزایش میدهد. بدین منظور 330 معلم تربیت بدنی با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی بهعنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر[1] (1996)، تعهد سازمانی آلن و می یر[2] (1993) و رفتار شهروندی سازمانی دیپائولا و همکاران[3] (2005) بود. بهمنظور تعیین روایی صوری و محتوایی (از نظرهای متخصصان)، روایی سازه (از تحلیل عاملی تاییدی نوع اول) و پایایی (از آلفای کرونباخ) و در راستای تحلیلهای تکمیلی و تعیین روابط علی و ارائه مدل، از تحلیل مسیر استفاده شد. در نهایت یافتههای تحقیق ضمن تایید مدل استخراجشده، نشان دادند که توانمندسازی روانشناختی بهترتیب تاثیر مستقیم و غیرمستقیم مثبت و معناداری برابر با 0/46 و 0/66بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. تعهد سازمانی نیز تاثیر مثبت و معناداری (0/58) بر رفتار شهروندی سازمانی و در نهایت توانمندسازی روانشناختی تاثیر مثبت و معناداری (0/34) بر تعهد سازمانی دارد.
The aim of this study was to determine the relationship of psychological empowerment, organizational commitment and organizational citizenship behavior in physical education teachers in Iran high schools and to determine which dimensions of these variables increase organizational citizenship behavior. 330 physical education teachers were selected using multistage cluster random sampling method. Spreitzers Psychological Empowerment Questionnaire (1996), Allen & Meyers Organizational Commitment Questionnaire (1993) and DiPaola et al.s Organizational Citizenship Behavior Questionnaire (2005) were used. To determine the face and content validity, construct validity and reliability, panel of experts, confirmatory factor analysis (1) and Cronbach's alpha were used respectively. For developed analyses and to determine causal relationships and to design a model, path analysis was applied. Results approved the designed model and showed that psychological empowerment had significant and positive direct and indirect effects (0.46 and 0.66) on organizational citizenship behavior. Organizational commitment had a significant and positive effect (0.58) on organizational citizenship behavior and finally psychological empowerment had a significant and positive effect (0.34) on organizational commitment.
خلاصه ماشینی:
دانشیار، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران چکیده هدف این پژوهش ، تعیین ارتباط توانمندسازی روان شناختی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی مدارس متوسطة ایران است و اینکه به طور ویژه کدام یک از ابعاد این متغیرها بروز رفتارهای شهروندی سازمانی را افزایش می دهد.
در نهایت یافته های تحقیق ضمن تأیید مدل استخراج شده ، نشان دادند که توانمندسازی روان شناختی به ترتیب تأثیر مستقیم و غیرمستقیم مثبت و معناداری برابر با ٠/٤٦ و ٠/٦٦ بر رفتار شهروندی سازمانی دارد.
Kim & lee علمی در عرصة ورزش هستند که رابطة تأثیر و تأثری توانمندسازی کارکنان با تعهد سازمانی ١ را مورد بررسی و کاوش قرار دهند.
توصیف آماری متغیرهای اصلی تحقیق در کل نمونة تحقیق شاخص میانگین انحراف معیار متغیرها معناداری 2/58 0/77 خودکارامدی 2/89 0/58 خودتعیینی 2/95 0/60 تأثیر 2/27 0/66 اعتماد 2/44 0/80 توانمندسازی روان شناختی 2/63 0/61 تعهد عاطفی 2/99 0/68 تعهد مستمر 2/93 0/63 تعهد هنجاری 2/74 0/64 تعهد سازمانی 2/89 0/53 نوعدوستی 2/83 0/69 جوانمردی 2/95 0/62 فضیلت مدنی 2/21 0/68 ادب و نزاکت 2/58 0/58 وظیفه شناسی 2/42 0/54 رفتار شهروندی سازمانی 2/60 0/58 جدول ٤.
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین توانمندسازی روان شناختی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی مدارس متوسطة ایران بود.
, (2008), Organizational Citizenship Behavior in Sport: Relationships with Leadership, Team Cohesion, and Athlete Satisfaction, Journal of Applied Psychology, No. 20, PP.
, (2001), Perceived transformational leadership, organizational commitment, and citizenship behavior: A case study in intercollegiate athletics, Journal of Sport Management, 15, 135-159 23.