چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی رابطه اضطراب مربیان با اضطراب کشتیگیران نخبه استان کرمانشاه است. روش پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کشتیگیران نخبه استان (250 نفر) بهعلاوه مربیان سازنده استان (20 نفر) بود که براساس جدول کرجسی و مورگان 152 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه اضطراب رقابتی SCAT)) است. روایی این پرسشنامه توسط چند تن از استادان مدیریت ورزشی تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 86 درصد بهدست آمد. در این تحقیق از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمونهای t و همچنین ضریب همبستگی پیرسون) برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین اضطراب مربیان و اضطراب کشتیگیران ارتباط معناداری در سطح 0/5=α وجود دارد. ازاینرو اضطراب رقابتی ارتباط عمیق و موثری با اجرای مهارتهای حرکتی در شرایط مسابقه دارد. مربیان باید از نیازها، انگیزهها و ویژگیهای جسمانی و روانی خود و ورزشکاران آگاهی داشته باشند و اضطراب رقابتی بین ورزشکاران را پیش و حین برگزاری مسابقات مورد توجه قرار دهند تا از این طریق نتیجه مطلوب دستیافتنی باشد.
This study aimed at examining the relationship between anxiety of coaches and anxiety of elite wrestlers in Kermanshah province. In this correlational survey, the statistical population included elite wrestlers (N=250) in addition to coaches (N=20). 152 subjects were selected as the sample by Krejcie and Morgan table. Sport Competition Anxiety Test (SCAT) was used to collect data. The validity of this questionnaire was approved by some sport management professors and the reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient (r= 0.86). Descriptive and inferential statistical methods (t test and Pearson correlation coefficient) were used to analyze the data. The results showed a significant relationship between anxiety of coaches and anxiety of wrestlers (α=0.5). Hence, competitive anxiety had a deep and effective relationship with performing motor skills in competition conditions. Therefore, coaches should be aware of needs, intentions, physical and psychological factors of themselves and their athletes and pay attention to competitive anxiety of athletes before and during the competitions in order to gain optimum results.
خلاصه ماشینی:
مربیان بایـد از نیازها، انگیزه ها و ویژگی های جسمانی و روانی خود و ورزشکاران آگاهی داشته باشند و اضطراب رقابتی بین ورزشـکاران را پیش و حین برگزاری مسابقات مورد توجه قرار دهند تا از این طریق نتیجة مطلوب دست یافتنی باشد.
رمضانی نژاد، خبیری ، اسدی و همتی نژاد (١٣٧٩)، تحقیقی با عنوان «عوامل استرس زای شغلی در بین مربیان تربیت بدنی و ورزش در دانشگاه های دولتی کشور» انجام دادند.
همچنین یافته های تحقیقات پیرس (٢٠٠٧)، در فوتبالیست ها و داوران بیانگر این واقعیت بود که اضطراب رقابتی با تأثیر روی تمرکز و اعتماد به نفس ، موجب افت عملکرد می شود، بنابراین ورزشکاران شرکت کننده در سطوح مختلف ورزشی مانند مسابقه در سطح شهرستان ، استان ، کشوری ، منطقه ای یا جهانی درگیری اضطرابشان متفاوت خواهد بود (٢٣).
متقی و همکاران (١٣٩٠)، در بررسی رابطة اضطراب مربیان با اضطراب و عملکرد بازیکنان فوتسال به این نتیجه رسیدند که اضطراب رقابتی رابطة عمیق و معناداری با عملکرد در اجرای مهارت های حرکتی ورزشکاران در شرایط مسابقه دارد و با افزایش اضطراب ورزشکاران عملکرد آنها کاهش می یابد (٩).
چنانچه برای مربی و کشتی گیران وی مسابقه خیلی مهم باشد و افراد هم بین توانایی های خود و حریف اختلاف منفی احساس کنند، ممکن است مربی یا کشتی گیران دچار ترس غیرواقعی از رویارویی با حریف شوند که این ترس یا فشار روانی ناشی از آن ، موجب افزایش اضطراب ورزشکاران می شود و بر حافظة کاری تأثیر منفی می گذارد و در نهایت عملکرد را کاهش می دهد.