چکیده:
هدف از انجام این تحقیق ، ارزشیابی عملکرد مدیران دانشکده های تربیت بدنی کشور است. روش تحقیق حاضر،از نوع توصیفی- تحلیلی بوده وبه شکل میدانی اجرا شده است.جامعه ی آماری شامل؛مدیران هفت دانشکده تربیت بدنی کشوراست که به دلیل محدود بودن جامعه،کل آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. دراین تحقیق،برای گردآوری اطلاعات لازم از پرسشنامه ی مقدماتی‹pilot stydy› ودرمواردی ازوش مصاحبه نیز استفاده شده است.ویژگی تحقیق حاضر،این است که برای اولین بار در سطح کشور انجام شده وتا کنون پژوهشی مشابه در سطح دانشکده های تربیت بدنی ،صورتنگرفته است.حتی با بهره گیری از چند سیستم ‹on-line› مرکز اطلاعاتی در خارج از کشور نیز،در سطح دانشکده های تربیتی ،تحقیق مشابهی یافت نشد. برخی از نتایج به دست آمده نشان می دهد که : - بیش از 85 درصد مدیران دانشکده ها فاقد مدرک دکتری هستند. - بیش از70 درصد مدیران دانشکده ها اظهار داشته اند که تاکنون در هیچ دوره ی مدیریتی،شرکت نداشته اند. - بیش از 57 درصد مدیران به بعد برنامه ریزی که مهم ترین وظفه ی یک مدیر محسوب می شود ،اشاره ای نکرده اند. بنابراین با توجه به مجموعه اطلاعات استخراج شده از پرسشنامه وبا استفاده ازجدول طیف امتیازدهی لیکرت می توان ،استنتاج نمود که عملکرد مدیران دانشکده های تربیت بدنی با وظایف مدیریتی آنان،منطق نیست. دراین ارتباط به برخی از پیشنهادها اشاره می شود: - پیشنهاد می شود که در انتخاب مدیران دانشکده های تربیت بدنی به شرایط احراز مدیران از لحاظ دانش مدیریت توجه شود. - پیشنهاد می شود ،جهت ارتقای سطح کیفی مدیران دانشکده های تربیت بدنی چنانچه رشته تحصیلی آنان مدیریت نیست،گذراندن دوره های مدیریتی ،الزامی گردد. - پیشنهاد می شود ،بطورمستمرازعملکرد مدیران دانشکده های تربیت بدنی ،ارزشیابی به عمل آیدودر جهت ارتقای سطح کیفی آنان گذراندن دوره های مدیریتی کوتاه مدت ،الزامی گردد.
خلاصه ماشینی:
"در این ارتباط به برخی از پیشنهادها اشاره میشود: -پیشنهاد میشود که در انتخاب مدیران دانشکدههای تربیت بدنی به شرایط احراز مدیران از لحاظ دانش مدیریت توجه شود.
مقالهء حاضر که حاصلی از یک تحقیق میدانی تحت عنوان ارزشیابی از عملکرد مدیران دانشکدههای تربیت بدنی سراسر کشور در راستای بهینه کردن وضع موجود ارائهء پیشنهادهای اصلاحی صورت گرفته است.
(1)- Reliability (2)- Spearman correlation cofficient جدول شماره(2)سنجش کلی نظرهای مدیران،در ارتباط با اصول و وظایف مدیریت (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول فوق،نشان میدهد که در خصوص وظایف و اصول مهم مدیریت،مدیران فعلی دانشکدههای تربیت بدنی،در ابعاد هماهنگی،ارزشیابی،بودجه و تأمین منابع مالی و تفویض اختیار،دارای امتیاز کمی هستند.
جدول شماره(3)جمعبندی نهایی میزان آگاهی مدیران دانشکدهها از اصول و وظایف مدیریت (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که جدول فوق،نشان میدهد،با توجه به جدول امتیازدهی لیکرت،تنها یک نفر(3/14%)از مدیران فعلی دانشکدههای تربیت بدنی،دارای کیفیت خوب بوده است.
(1)-طبق جدول لیکرت،سطح قابل پذیرش جهت انطباق شرایط کیفی مدیران دانشکدههای تربیت بدنی با وظایف مدیریتی آنها با توجه به توزیع امتیازات در دامنهء حد اقل امتیاز(99/87-75)یعنی شاخص خوب قرار دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره(1)ارزشیابی از میزان آگاهی مدیران تربیت بدنی به فراگردهای مدیریت با استفاده از جدول امتیازدهی لیکرتبحث و نتیجهگیری در دانشکدههای تربیت بدنی مقولهء مدیریت به دلیل انجام یافتن وظایف مدیریت آموزشی(فراگرد آن در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته است)نشان میدهد که این کیفیت،در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
"تحقیق و بررسی نظرات مدیران مدارس شهرستان شهرضا دربارهء شرح وظایف و اصول مدیریت در ارتباط با عملکرد مدیریت"به راهنمایی دکتر عسکریان،پایاننامهء کارشناسی ارشد،تهران:دانشگاه تربیت معلم،1365."