چکیده:
اگرچه افزایش قابل ملاحظه ی دانش بشری از انسان وجنبه های مختلف آن طی یک قرن اخیر موجب گردیدخه است تا روانشناسان به طورکلی وروانشناسان رشدی به طور اخص فرآیند رشد وتکامل انسان را پدیده ای چند وجهی تلقی کرده وبر رشد یکپارچه وهمه جانبه انسان تاکیدداشته باشند، اما با جرات می توان ادعاکرد که به نقش رفتارهای حرکتی به عنوان یکی ازوجوه بسیارمهم این فرآیند،کمتر توجه شده است.به همین دلیل جایگاه رفتارهای حرکتی دررشد یکپارچه انسان بویژه رشد ذهنی وشناختی ،آن چنان که شایسته است هنوزروشن وشفاف نیست .مقاله ی حاضر قصد دارد تا میزان مشارکت فعالیت های حرکتی را به عنوان ابزاری ارزنده دررشد وتکامل همه جانبه انسان درحد امکان بیان کند. بدین منظور، سعی شده است تا با مروری اجمالی بر دیدگاه ها ونظریه های برخی از روانشناسانرشدی مانند: پیاژه، کفارت، دلاکاتو وهب نقش فعالیت های حرکتی رادرفرآیند رشد شناختی ،نه تنها در سال های نخستین زندگی کودک،بلکه درتمام طول عمرانسان مورد بررسی قرار دهد.مروری بر نظریه های این گروه از صاحب نظران ومتخصصان رشدی نشان می دهد که زمینه های رشد شناختی بویژه در سالهای اولیه زندگی از طریق حرکت وتجربیات ناشی از آن پی ریزی می شود.این درحالی است که تعامل رشدشناختی ا حرکت وفعالیت های بدنی ،جریانی است دو سویه که درتمام گستره ی عمر انسان ادامه دارد.
خلاصه ماشینی:
"حرکت سال اول-شماره 1-تابستان 1378 ص ص 95-85تأثیر حرکت و فعالیتهای جسمانی در تسهیل فرآیند رشدشناختی دکتر محمد علی اصلانخانی عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتیچکیده اگرچه افزایش قابل ملاحظهء دانش بشری از انسان و جنبههای مختلف آن طی یک قرن اخیر موجب گردیده است تا روانشناسان بهطور کلی و روانشناسان رشدی بهطور اخص فرآیند رشد و تکامل انسان را پدیدههای چندوجهی تلقی کرده و بر رشد یکپارچه و همهجانبهء انسان تأکید داشته باشند،اما با جرأت میتوان ادعا کرد که به نقش رفتارهای حرکتی به عنوان یکی از وجوه بسیار مهم این فرآیند،کمتر توجه شده است.
با آنکه نقش رشد طبیعی رفتارهای انسانی در حوزههای شناختی و عاطفی در فرآیند رشد و تکامل انسان بر کسی پوشیده نیست،اما باید اذعان کرد این تأکید موجب گردیده است تا تغییرات رفتاری انسان در حیطهء روانی-حرکتی که طی آن ذهن و حرکت دائما باهم در تعامل است،کمتر مورد توجه و تحقیق موشکافانه قرار گیرد.
اگرچه براساس نظریه فوق فرآیند رشد شناخت در انسان بهطور مستمر و در تمام گسترهء زندگی انجام میگیرد،و طی آن ذهن دائما با حرکت در تعامل است،اما با توجه به مراحل رشدشناختی پیاژه باید اذعان کرد که این تعامل در سالهای کودکی،بویژه در مراحل حسی حرکتی و پیشعملیاتی بارزتر است.
فعالیتهای حرکتی و رشدشناختی در بزرگسالان اگرچه پیاژه و برخی از روانشناسان رشدی در نظریههای خود تأکید بر رشد در دوران کودکی و نوجوانی داشتهاند و به مراحل و دورانهای بعدی رشد انسان کمتر پرداختهاند،اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد،رشد انسان فرآیندی مستمر و پیوسته است که در تمام طول عمر ادامه دارد و تنها مختص به سالهای اول زندگی نمیشود."