چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل اثرگذار بر شکل گیری هویت حرفه ای ورزشکاران تیم های منتخب استان آذربایجان شرقی بر اساس مدل swot به صورت توصیفی- تحلیلی و از نوع میدانی انجام گردید. ٢٨٣ نفر از ورزشکاران حرفه ای (٩٢ زن و ١٩١ مرد) در این پژوهش شرکت کردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای است که شامل گویه های مربوط به عوامل درونی و بیرونی است . این گویه ها شامل ٧٥ سوال رتبه بندی شده درباره قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای هویت حرفه ای ورزشکاران است . پایایی آن را نیز آلفای کرونباخ (٠٩٠١=α) تایید نمود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت . یافته های پژوهش با توجه به ماتریس swot و space نشان داد که هویت حرفه ای ورزشکاران در ناحیه SO قرار دارد. استراتژی های شناسایی شده با ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی QSPM اولویت بندی و عناوین برنامه های عملیاتی متناسب با هریک از استراتژی ها تعیین گردید. می توان نتیجه گرفت استراتژی های تهاجمی برای توسعه هویت حرفه ای ورزشکاران توصیه می شود. با استفاده از تحلیل ماتریس swot ١٦ استراتژی مشخص گردید.
This study aims to investigate the factors influencing the formation of professional identity of athletes in East
Azerbaijan province based on the SWOT model using descriptive-analytical and field method. A total of 283
professional athletes (92 males and 191 females) participated in this study. The data were collected in this study
using a self-made questionnaire including items related to the internal and external factors. The items included
75 ranked questions about the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the athletes' professional
identity. The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha (α=0.901). The data were
analyzed using descriptive and inferential statistics. The research findings based on SWOT and SPACE matrices
showed that the professional identity of athletes lies in SO area. The identified strategies were prioritized using
qualitative strategic planning matrix (QSPM) and the titles of the operational programs were determined based
on each of the strategies. It can be concluded that aggressive strategies are recommended for the development of
the professional identity of athletes. The strategy was determined via the analysis of SWOT 16 matrix.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس نظریات موجود، هویت زمانی شکل می گیرد که میان تصور فرد از خود و همچنین تصور حاصل از انتظار دیگران نوعی هماهنگی برقرار شود (نیلی احمدآبادی،١٣٨٢) و این در حالی است که ورزش و فعالیت بدنی دارای نقش عمده ای در ایجاد هماهنگی یاد شده است ، به طوری که با توسعه جامعه پذیری و تقویت تعاملات اجتماعی (صداقت زادگان ،١٣٨٤)، زمینه را برای افزایش تعهد نسبت به مشارکت ورزشی و درنهایت تقویت احساس هویت در فرد فراهم می کند (شجیع و همکاران ،١٣٨٥).
تسهیل شرایط حضور حداکثری اسپانسرها و هواداران ورزشی جهت حمایت تیم ها افزایش مشارکت بخش خصوصی درسرمایه گذاری درعرصه ورزش 121 بحث و نتیجه گیری: هدف از تحقیق حاضر تحلیل راهبردی هویت حرفه ای ورزشکاران استان آذربایجان شرقی با استفاده از ماتریس swot و space می باشد."