چکیده:
هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی راهبردی نوآوری اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران است. تحقیق از نظر هدف کاربردی- توسعهای و برحسب روش گردآوری اطلاعات، پیمایشی است. جامعة آماری تحقیق شامل 25 نفر از خبرگان صاحبنظر دارای سوابق تجربی، مدیریتی و علمی در حوزة نوآوری و امور اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که بهصورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. دادههای تحقیق از طریق مطالعة کتابخانهای و پرسشنامه گردآوری شد که به احصای ابعاد هشتگانة کلان الگو منجر شد. تحلیل عاملی ابعاد با استفاده از نرمافزار «اسمارت پی آل اس» انجام گرفت. درادامه، بهمنظور تعیین رابطه بین ابعاد و سطحبندی آنها از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. نتایج نشان داد بر مبنای معیارهای «قدرت هدایت» و «وابستگی»، بعد «مبانی ارزشی» بهعنوان متغیر مستقل کلیدی مانند سنگ زیربنای الگو در سطح چهارم؛ «فضای اجتماعی» در سطح سوم؛ «ساختارها و نهادها»، «منابع» و «چارچوب خطمشی و سیاستگذاریها» بهعنوان متغیرهای پیونددهنده در سطح دوم و درنهایت «محتوا»، «فرایند» و «حکمرانی و ظرفیتسازی» بهعنوان متغیرهای وابسته در سطح اول قرار دارند.
The aim of this research is to design an strategic model of social innovation in the Islamic Republic of Iran. This research، in terms of purpose، is developmental- functional، and in terms of data collection is a survey. The statistical populations includes 25 experts with practical experience، scientific management and innovation in the field of social affairs in the Islamic Republic of Iran which were selected by targeted and snowball sampling method. After conducting exploratory studies and consulting the experts، eight dimensions of the macro pattern were extracted. Using the software "Smart PLS" factor analysis was performed. In order to determine the relationship between dimensions and ranking them، Interpretive Structural Modeling was used. The results showed that based on the criteria of "Conductivity impact" and " Dependence"، "Foundation's values"، as the key independent variable are at the fourth level، the "Social Climate"، at the third level، the dimensions of "Structures and institutions"، "Resources" and "Policy framework"، as Joiner variables at the second level، and finally "Content"، "Process" and "Governance and capacity building"، as the dependent variables are at the first level.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد بر مبنای معیارهای «قدرت هدایت » و «وابستگی »، بعد «مبانی ارزشی » به عنوان متغیر مستقل کلیدی مانند سنگ زیربنای الگو در سطح چهارم ؛ «فضای اجتماعی » در سطح سوم ؛ «ساختارها و نهادها»، «منابع » و «چارچوب خط مشی و سیاست گذاری ها» به عنوان متغیرهای پیونددهنده در سطح دوم و درنهایت «محتوا»، «فرایند» و «حکمرانی و ظرفیت سازی » به عنوان متغیرهای وابسته در سطح اول قرار دارند.
الگوی راهبردی ، مدل سازی معادلات ساختاری ، نوآوری اجتماعی مقدمه جامعۀ نوین امروز با موضوع های کلیدی از جمله زیست محیطی ؛ تغییرات در ساختارهای تولید و شیوه ها؛ تغییر از تولید محصول به ارائۀ خدمات و تغییرات تکنولوژیکی مواجه است .
ایده های توسعۀ اجتماعی هنگامی به نوآوری اجتماعی تبدیل می شوند که مؤثرتر از مفاهیم دیگر باشند؛ بنابراین ، پذیرفته می شوند و از آن ها استفاده می شود ( ,Lille &Moulaert ;٢٠١٢ ,Millard ;٢٠١٠ ,Hubert ٢٠١١ ,Noya ;٢٠٠٧).
از این رو، در سال های اخیر نفوذ نوآوری اجتماعی در فرایندهای مختلف علمی ، اجرایی و حکومتی رشد بسیار فزاینده ای یافته و به عنوان پارادایمی جدید برای پاسخ به نیازهای اجتماعی پذیرفته شده است (٢٠١٠ ,Schwarz &Howaldt ؛ کشتکار هرانکی ، ١٣٩٥).
(2010) ایده های جدید (محصولات ، خدمات و مدل ها) که به طور هم زمان نیازهای Young Foundation اجتماعی را مؤثرتر از جایگزین ها برآورده می کند و همکاری ها و روابط اجتماعی Murray ;(٢٠١٢) جدید را فراهم می سازد؛ به عبارت دیگر، نوآوری هایی هستند که هم برای جامعه et al.
Growing Social Innovation in Northern IRELAND, The Young Foundation Report, available on: http://youngfoundation.
Comparative Report on Social Innovation Framework, Available on http://www.