چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبهبندی معیارهای دانشگاه کارآفرین در دانشگاههای استان اصفهان انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع ترکیبی (کیفی- کمی) است. در تعیین معیارها جامعة آماری پژوهش مدیران مراکز رشد، مراکز کارآفرینی، معاونان و مدیران پژوهشی دانشگاهها و اعضای هیئتعلمی دارای تجربه در مباحث کارآفرینی است. همچنین، نمونهگیری به روش قضاوتی انجام پذیرفت و از این میان 15 نفر انتخاب شدند. سپس دانشگاههای بزرگ دولتی و آزاد استان اصفهان رتبهبندی شدند. در گام اول، با بهرهگیری از ادبیات موضوع و روش دلفی فهرستی از معیارهای دانشگاه کارآفرین شامل منابع مالی، منابع انسانی، ساختار، عوامل محسوس و عوامل نامحسوس و زیرمعیارهای آنها ارائه شد. سپس وزن و درجة اهمیت آنها با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای بهدست آمد و دانشگاهها با استفاده از روش ویکور رتبهبندی شدند. در بین معیارهای دانشگاه کارآفرین، معیار منابع انسانی بیشترین درجة اهمیت را داشت. در بین دانشگاههای دولتی، دانشگاه صنعتی اصفهان و در بین دانشگاههای آزاد، دانشگاههای آزاد اسلامی نجفآباد و خوراسگان رتبة یک را از نظر مجموع معیارها داشتند.
The aim of this study is to evaluate and rank entrepreneurial university factors in Isfahan province. This study is an applied research، and mixed method (qualitative-quantitative) is used for data collection. To determine influencing factors، the population of study includes managers of incubators and entrepreneurship centers، research administrators and faculties with experiences in entrepreneurship and the selected sample of 15 is done by judgmental sampling method. The ranking has been done between great public and Azad universities of Isfahan province. At the first step، the list of factors including financial resources، human resources، structure، tangibles and intangible factors and their sub-criteria was provided using the related literature and Delphi method. The weight and the importance of factors are obtained by Analytic Network Process، and VIKOR method also is used to rank the selected universities. Among the affecting factors of entrepreneurial university، the most important is human resources. Among public universities، Isfahan University of Technology and among Azad universities، the Islamic Azad University of Najafabad and Khorasgan have the first place in terms of total factors.
خلاصه ماشینی:
شایان ذکر است طیف گستردة این شاخص ها در بسترهای اجتماعی مختلف ممکن است کم و زیاد شود، به همین منظور در پژوهش حاضر خبره های دانشگاهی معیارهای دانشگاه کارآفرین را با توجه به فرهنگ و فضای موجود در دانشگاه های استان اصفهان بازبینی و بومیسازی کرده اند.
براین اساس ، پس از تعیین معیارهای درونی دانشگاه کارآفرین و وزن و درجۀ اهمیت مربوط به آن ها، دانشگاه های منتخب استان اصفهان براساس این معیارها رتبه بندی شده اند.
آن ها دانشگاه کارآفرین را یک سیستم پویا تعریف کرده اند که شامل ورودیهای منابع ، فرهنگ ، قوانین و مقررات ، ساختار، مأموریت ، قابلیت کارآفرینی و انتظارات جامعه ، صنعت ، دولت و بازار، فرایندهای آموزش ، پژوهش ، فرایندهای مدیریتی ، فرایندهای لجستیکی ، تجاریسازی، انتخاب ، فرایندهای مالی و تأمین وجه ، شبکه ، تعامل چندجانبه و نوآوری و فعالیت های تحقیق و توسعه و خروجی کارآفرین منابع انسانی ، تحقیقات مؤثر با نیازهای بازار، نوآوریها و اختراعات ، شبکه ها و مراکز کارآفرینی میشود و هدف آن بسیج منابع ، تواناییها و قابلیت ها به منظور تحقق مأموریت سوم است .
2. Vikor method به منظور پاسخ به پرسش دوم پژوهش و با استفاده از روش ویکور، رتبه بندی دانشگاه های منتخب استان اصفهان با توجه به معیارهای منابع مالی ، منابع انسانی ، ساختار، عوامل محسوس و عوامل نامحسوس به صورت جداگانه در جدول ٩ مشاهده می شود.