چکیده:
هدف : پژوهش حاضر، بررسـی تـاثیرآموزش بـا تلفیـق فنـاوری اطلاعـات بـر پیشـرفت تحصـیلی و انگیـزه پیشرفت دانشجویان دانشگاه پیام نورگنبد در سال تحصیلی ٩٢-٩١ بود. روش شناسی: این پژوهش به روش پس رویدادی (علی– مقایسه ای) انجام گرفتـه اسـت . جامعـه آمـاری پژوهش شامل دانشجویان نیمسال اول آموزش الکترونیکی و دانشجویان نیمه حضوری درسـال ٩١ دانشـگاه پیام نور گنبد است . جامعه آماری پژوهش شامل ٢٠٠ نفر از دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیـام نـور گنبد است . حجم نمونه باتوجه به جدول مورگان بایستی ١٢٨ نفر باشد. لذا در سال تحصیلی ٩٢ دانشـجویان با آموزش همراه با فن آوری اطلاعات ٦٤ نفر و همین تعداد بـرای دانشـجویان بـا آمـوزش بـدون فـن آوری اطلاعـات ) نیمـه حضـوری (محاسـبه شـدکه از میـان دانشـجویان رشـته علـوم تربیتـی انتخـاب شـدند. ابـزار اندازه گیری پرسشنامه انگیزه پیشرفت هـرمنس (٢٠٠٠) و همچنـین محاسـبه نمـرات پایـان تـرم دانشـجویان درنیمسال دوم سال تحصیلی یادشده بود. برای تجزیـه و تحلیـل داده هـا از روش هـای آمـاری مسـتقل t و تحلیل کوواریانس استفاده شده است . یافته ها: یافته های بدست آمده به وسـیله T مشـاهده شـده در سـطح معنـاداری ٠/٥ نشـان مـیدهـد تفـاوت معناداری بین انگیزه پیشرفت در بین دانشجویانی کـه از طریـق آمـوزش بـا فـن آوری اطلاعـات برخـوردار بوده اند با دانشجویانی که از این طریق آموزش ندیـده انـد وجـود دارد. همچنـین T مشـاهده شـده در سـطح معناداری ٠/٥ نشان میدهد که بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی (معـدل ) گـروه مـلاک بـا گـروه همتـا تفاوت معنادار وجود دارد. F مشاهده شده در سطح ٠/٥ بیانگر تفاوت معنی داری بین نمرات مشاهده شده در انگیزه پیشرفت دانشجویان دختر و پسر، با یادگیری همراه با کسب فن آوری اطلاعات دانشگاه پیام نور را نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
"به عبارت دیگر بـا بررسـی میـانگین نمرات معدل دو گروه دانشجویان نتایج نشان میدهد که پیشـرفت تحصـیلی دانشـجویان مجـازی بهتـر از دانشجویان نیمه حضوری دانشگاه پیام نور بوده و آن ها عملکرد تحصیلی بالاتری را ازخود نشان داده اند این موضوع نشان می دهد که دانشجویان همراه با آموزش به وسیله فن آوری اطلاعات در صورتی که بـا علاقه و انگیزه اینگونه دانشگاه وارد شوند به علت ماهیت آموزش با تلفیـق فـن آوری اطلاعـات موجـب میگردند تا آنان عملکرد تحصیلی بهتری را از خود نشان دهند.
آن چنان که در مطالعات لاندن (١٩٩٧)، تیال (٢٠٠١)، بارچال (٢٠٠١)، کلارک(٢٠٠١)، هـاروی وهمکـاران (٢٠٠٢)، لاشـلی وروزن (٢٠٠٥) نیـز گزارش داده شد آن ها از یک اعتماد به نفس تحصیلی بـالایی برخـوردار خواهنـد شـد بـه گونـه ای کـه عملکرد تحصیلی آنان تأثیر زیادی داشت استفاده از فن آوری اطلاعات در آموزش است آن چنان که در مطالعـات متعـددی از جملـه محمـدی (١٣٧٧)، بـالویی (١٣٧٧)، چگینـی (١٣٧٧)، بیپـروا (١٣٨٠)، بـی موروتامپسون (١٩٩٠)، وردین وکلارک (١٩٩١)، استموند (١٩٩٥)، ولف (١٩٩٥)، باتیس (١٩٩٥)، لاندن (١٩٩٧)، بیرچـال (٢٠٠٠)، لـوین (٢٠٠٠)، تیـال (٢٠٠١)، سـیگر (٢٠٠١)، نئونئـو (٢٠٠٤)، لاشـکی وروزن (٢٠٠٥)، وتالابیس (٢٠٠٧) نیز نشان داده که استفاده ازفناوری اطلاعات در آموزش موجب یادگیری بهتر و پیشرفت تحصیلی بالاتری در فراگیران خواهد شد بنابراین ماهیت یادگیری دردانشگاه هـا بـه گونـه ای است در صورتی که دانشجویان با انگیزه تحصیلی بـالایی دردانشـگاه وارد شـوند بـه علـت اسـتقلال در مطالعه و خود -یادگیری و جستجوی گسترده برای یافتن اطلاعات و دانش بیشتر به منظور پاسخگویی به سوالات درسی موجب می گردد تا آنان از پیشرفت تحصیلی بالاتر برخوردار گردند."