چکیده:
دوره نوجــوانی، یکــی از مراحــل حســاس زنــدگی اســت و افــراد را بــا موانــع و مشــکلاتی مواجــه مــی کنــد. هــدف پــژوهش حاضــر بررســی اثربخشــی آمــوزش درمــان پــذیرش و تعهــد بــر افــزایش ســطح مولفــه هــای (خودمــدیریتی، نظــم پــذیری و قانونمنــدی) مســئولیت پــذیری دانـش آمــوزان بــود. روش پـژوهش حاضـر نیمـه تجربـی از نـوع پـیش آزمـون- پـس آزمـون بـا گـروه کنتـرل بـود. اعضـای نمونـه ایـن پـژوهش ٤٠ نوجـوان دختـر بودنـد کـه بـا اسـتفاده از روش نمونـه گیـری خوشـه ای چنـد مرحلـه ای از بـین منـاطق شهرسـتان اصـفهان انتخـاب گردیدنـد و بـا جـای گـزاری تصـادفی در دو گـروه آمـوزش مهـارت پـذیرش و تعهـد (٢٠ نفـر) و کنتـرل (٢٠ نفـر) مـورد بررسـی قـرار گرفتنـد. متغیـر مسـتقل مـورد پـژوهش آمـوزش مهــارت پـذیرش و تعهـد (٨جلســه ) بـود کـه بــرای گـروه آزمـایش اجـرا شـد وبــرای گــروه کنتــرل مداخلــه ای انجــام نشــد. پرسشــنامه ی مــورد اســتفاده در پــژوهش پرسشــنامه مســئولیت پـذیری نعمتـی بـود. روش آمـاری مـورد اسـتفاده در ایـن پـژوهش بـه منظـور بررسـی متغیـر هـا تحلیـل کواریــانس بــوده اســت . نتــایج پــژوهش نشــان داد کــه آمــوزش درمــان مبتنــی بــر پــذیرش و تعهــد بــر افـزایش سـطح مولفـه هـای (خودمـدیریتی، نظـم پـذیری و قانونمنـدی) مسـئولیت پـذیری دانـش آمـوزان در مرحلــه پــس آزمــون تــاثیر مثبــت معنــادار داشــته اســت و بــه عبــارت دیگــر فرضــیه کلــی پــژوهش حاضر تایید شده اسـت . کـه بـر اسـاس نتـایج بـه دسـت آمـده مـی تـوان گفـت آمـوزش آمـوزش درمـان پـذیرش و تعهـد باعـث افـزایش سـطح مولفـه هـای (خودمـدیریتی، نظـم پـذیری و قانونمنـدی)مسـئولیت پذیری دانش آموزان شده است .
خلاصه ماشینی:
"جدول ٢: خلاصه جلسات برنامه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد جلسه فعالیت های انجام شده برقـراری رابطــه حســنه و آشــنایی اعضـای بــا یکــدیگر، بســتن قـرارداد درمــانی، آمــادگی روانــی اولیــه در اول افراد در مورد موضوعاتی مانند آگاهی، تجربه و تغییر بحــث در مــورد تجربیــات شــرکت کننــدگان و شــیوه ارزیــابی آنــان در یــک تمــرین گروهــی، بررســی دوم سطح کارآمدی شرکت کنندگان به عنوان موضوع بحث ، ایجاد ناامیدی خلاقانه بیان و بحث در مورد موضوع کنتـرل بـه عنـوان مشـکل ، معرفـی تمایـل بـه عنـوان پاسـخی متفـاوت و بحـث سوم در مورد آن، درگیر شدن با اعمال هدفمند به عنوان یک فرصتی برای ایجاد چالش تشـریح کـابرد فنـون گسـلش شـناختی، انجـام مداخلـه در مـورد عملکـرد زنجیـره هـای مشـکل سـاز زبـان، چهارم تضعیف ائتلاف خود با افکار و عواطف مشـاهده خـود بـه عنـوان زمینـه ، تضـعیف خـود مفهـومی و بیـان خـود بـه عنـوان مشـاهده گـر، نشــان دادن پنجم جدایی بین خود، تجربیات درونی و رفتار تشریح کاربرد فنون ذهنـی، الگوسـازی خـروج از ذهـن ، آمـوزش دیـدن تجربیـات درونـی بـه عنـوان یـک ششم فرآیند معرفـی ارزش و فرآینــد ارزش گـداری در زنــدگی، نشـان دادن خظــرات تمرکـز بــر ننـایج ، کشــف ارزش هفتم های عملی زندگی درک ماهیـت تمایــل و تعهــد، تعیـین الگوهــای عمــل متناسـب بــا ارزش هــا و تعیـین تــاریخ بـرای اجـرای هشتم پس آزمون یافته های پژوهش پـس از اجـرای پـیش آزمـون و پـس آزمـون تفـاوت نمـره هـای پـیش آزمـون و پـس آزمـون هـر گـروه جداگانـه محاسـبه شـد."