چکیده:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ و اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻬﺎرت ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ در دورة ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﺑﺮ آن ﺷﺪﯾﻢ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﮥ ﮐﻤﺎل ﮔﺮاﺋﯽ و ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ و ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در ﻧﻮﺷﺘﻦ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن دورة ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﭙﺮدازﯾﻢ در ﻫﻤﯿﻦ راﺳﺘﺎ 3 ﻫﺪف ﻋﻤﺪه ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ 1- ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﮥ ﮐﻤﺎل ﮔﺮاﺋﯽ و ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ 2- ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﮥ ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ و ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در ﻧﻮﺷﺘﻦ 3- ﺗﻮان ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ و ﮐﻤﺎل ﮔﺮاﺋﯽ. روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی، ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪای ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪای ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان 338 ﻧﻔﺮ از داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ روش ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻠﻪ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﻦ ﮐﻤﺎل ﮔﺮاﺋﯽ و ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ در ﻧﻮﺷﺘﻦ وﺟﻮد ﻧﺪارد ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در ﻧﻮﺷﺘﻦ و ﺧﺮده ﻣﻘﯿﺎسﻫﺎی ﮐﻤﺎل ﮔﺮاﺋﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ اﻣﺎ از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﺑﯿﻦ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در ﻧﻮﺷﺘﻦ و ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد داﺷﺖ و ﮐﻤﺎل ﮔﺮاﺋﯽ و ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ 3 .68 درﺻﺪ از ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در ﻧﻮﺷﺘﻦ را ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. اﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﻘﺶ و اﻫﻤﯿﺖ ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ و ﻣﻬﺎرت ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ را در ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻤﻮد ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﮐﻤﺎل ﮔﺮاﺋﯽ در ﻣﺎﻧﻊ ﺳﺎزی در ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻬﺎرت ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﻧﯿﺰ ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﯾﺪ.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که اهداف و ارزش های هر فرد متاثر از عوامل درون فردی مانند باورها، علایق ، انگیزش ها، صفات شخصیتی، انتظارات و عوامل برون فردی یا موقعیتی می باشد؛ پژوهش حاضر با نگاهی جدید و علمی و با رویکردی روان شناختی – اجتماعی ارتباط کمال گرایی را به عنوان سازه شخصیتی و خودتنظیمی به عنوان سازة انگیزشی را با خودکارآمدی در نوشتن که آن هم سازه ای انگیزشی می باشد در گروهی از دانشجویان مورد بررسی قرار داده است .
طبق گفته ی مک کارتی، مییر و ریندرر (سال ١٩٨٥)، دانشجویانی که معتقدند در نویسندگی سر رشته دارند، به موقعیت های بیشتری برای نوشتن دست پیدا کرده و تلاش بیشتری در فرایند نگارش خود به کار می گیرند که این در پشتکار و شایستگی آنها دخیل است .
از این رو برای تحلیل های دقیق تر ضروری است تا ضرایب رگرسیون ارائه شود و از آزمون t برای بررسی معنادار بودن ضریب متغیرهای خودتنظیمی و کمال گرائی به عنوان متغیرهای پیش بین بر خودکارآمدی در نوشتن به عنوان متغیر ملاک استفاده شود.
از این رو برای تحلیل های دقیق تر ضروری است تا ضرایب رگرسیون ارائه شود و از آزمون t برای بررسی معنادار بودن ضریب متغیرهای خرده مقیاس های کمال گرائی به عنوان متغیرهای پیش بین بر خودکارآمدی در نوشتن به عنوان متغیر ملاک استفاده شود.
ــ هرگنهان ، بی آر، السون ، اچ میتر(١٣٨٤)؛ نظریه های یادگیری، ترجمه علی اکبر سیف ، تهران ، نشر دوران (تاریخ انتشار به زبان اصلی، ١٩٩٣).
New York: Psychology Press Causal ordering of academic self-oncept and academic .
32، 209-238،Experimenta social psychology Self-Image: An important concept for study skills ."