چکیده:
هدف این پژوهش ارائه و تدوین الگوی بومی منزلت معلمان در نظام آموزش و پرورش کشور بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله ای از نوع ابزارسازی بود. روش پژوهش در مرحله کیفی، مطالعه موردی کیفی و مشارکت کنندگان بالقوه شامل معلمان با تجربه آموزش و پرورش بودند. رویکرد نمونه گیری، هدفمند و روش نمونه گیری صاحب نظران کلیدی بود. گردآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه ساختمند بود و تحلیل مضمون در این بخش، دو مضمون فراگیر منزلت درونی و بیرونی، چهار مضمون سازمان دهنده باور و اندیشه معلم در مورد منزلت معلمی و باور و اندیشه وی در مورد رفتار و عملکرد جامعه(درونی) و باور و اندیشه جامعه نسبت به منزلت معلمی و رفتار و عملکرد جامعه نسبت به معلم(بیرونی) و شصت و نه مضمون پایه را درباره منزلت معلمان کشف نمود. در بخش کمی روش تحقیق توصیفی - پیمایشی بود و جامعه آماری شامل معلمان نواحی چهارگانه شهر شیراز بودند که برای اعتباریابی الگو، با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند و روش صاحب نظران کلیدی، 55 نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محقق ساخته بر اساس شبکه مضامین بخش کیفی بود. تحلیل بخش کمی با تحلیل عامل تاییدی برای تعیین اعتبار الگو انجام شد. نتایج بخش کمی با استفاده از تحلیل عامل مرتبه اول و دوم نشان داد که الگوی بومی منزلت معلم دارای روایی سازه است.
خلاصه ماشینی:
Thematic analysis جدول ١: مضامین فراگیر مربوط به منزلت معلمان مضامین فراگیر مضامین سازمان دهنده مضامین پایه خودباوری نسبت به شایستگیهای خود واقف بودن به توانمندی ماندگاری به شرط انضباط کاری و حرفه ای درک حساسیت شغلی منزلت درونی است تعارض میان رسمیت و صمیمیت با دانش آموزان باور و اندیشه بهبود مستمر کیفیت آموزش شغل معلمی یعنی اعتبار و احترام عزت نفس درونی عشق به تدریس معلمی یعنی جایگاه و مقام دغدغه اقتصادی درونی غلبه بر استرس شغلی مسئولیت پذیری پرهیز از شکستن حریمها مانند افراط در تدریس خصوصی پاسخگویی معلم انضباط حرفه ای تعادل شرایط کاری و حرفه ای پیشرفت مستمرتوجه به کرامت انسانی دانش آموزان ، همکاران و اولیا ارتباط سازنده با نسل کنونی در جستجوی الگوهای معلمی ارتباط مؤثر با دیگران اخلاق خوب معلم دانش علمی عدم استفاده از تجارب و مستند سازی دانش خلاقیت معلم در برنامه های درسی عدم توجه به زبان علم رفتار و عملکرد جامعه توانمندسازی و توسعۀ حرفه ای انگیزة شخصی و فردی امکانات ، حقوق و مزایا کلاسهای خصوصی نگاه تطبیقی به سایر مشاغل جاذبه بیش از دافعه در ارتقای منزلت تعهد و مسئولیت پذیری اسوه و نمونه بودن کاربردی نمودن حرفۀ معلمی پرهیز از بی اخلاقی بی اخلاقی معلمان ویژگیهای ظاهری و آراستگی شخصیت سالم مضامین فراگیر مضامین سازمان دهنده مضامین پایه بیرونی عزت نفس سازمانی دخالت مدیران و در نتیجه کاهش منزلت معلمان حاکمیت دیدگاه ابزاری بر درک توانایی فرآیندها باور جامعه به اینکه معلم تنها انتقال دهندة فرهنگ نیست باور و اندیشه تأثیرگذاری نقش معلمی در جامعه ذهنیت جامعه نگاه جامعه به معلم و نقش معلمی نگاه برتر جامعه به برخی از مشاغل قدردانی شاگرد دیروز قدردانی جامعه از معلم امنیت شغلی و اقتصادی تاسیس مدارس غیرانتفاعی کنترل بیش از حد جامعه بی اخلاقی در مدارس برنامه های درسی و محتوای کتب تمرکز گرایی و وحدت رویه رفتار و عملکرد جامعه توجه به شایسته سالاری جایگاه اقتصادی معلمان در جامعه عدالت فردی و سازمانی توزیع امکانات و عدالت سازمانی قدردانی جامعه از معلم ورود به شغل معلمی بدون داشتن استانداردها زیرساختها یاری رسان ارتقای جایگاه توجه از سوی جامعه احترام از سوی دیگران رتبه بندی معلمان بر اساس تحلیلهای انجام شده ، شبکه مضامین منزلت معلمان بر اساس عوامل مؤثر بر منزلت در شکل شماره ٢ نمایش داده شده است .