چکیده:
بازی کردن فعالیتی لذت بخش است که از جذابیت بسیار برای کودکان برخوردار است. بهره گیری از بازیها در آموزش می تواند به افزایش انگیزه در دانش آموزان و در نتیجه یادگیری بهتر آنها بینجامد. هدف این پژوهش طراحی و اجرای نمونه بازی آموزشی همسایگان ایران در درس علوم اجتماعی با بهره گیری از اصول طراحی محیط های یادگیری سازنده گرایانه، ارائه چارچوبی برای مراحل فرآیند طراحی بازی آموزشی، تعیین ویژگیهای بازی آموزشی و بررسی تاثیر بازی طراحی شده بر یادگیری دانش آموزان است. به همین منظور ابتدا منابع مطالعاتی در مورد بازیهای آموزشی و اصول آموزشی سازنده گرایی مورد بررسی قرار گرفت، پس از آن یکی از دروس کتاب پنجم ابتدایی با نام همسایگان ایران انتخاب و یک بازی آموزشی بر اساس اصول آموزشی سازنده گرایی برای آن طراحی شد. پس از طراحی، بازی مورد بررسی شماری از متخصصان فناوری آموزشی و معلمان قرار گرفت و بر اساس بازخوردهای دریافتی از آنان، اصلاح شد تا امکان اجرای آن در کلاس فراهم شود. به منظور اجرای بازی طراحی شده از روش آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بهره گیری شد. نمونه پژوهش شامل 50 نفر از دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران بود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که دانش آموزان گروه آزمایش (بازی آموزشی بر اساس رویکرد سازنده گرایی) نسبت به دانش آموزان گروه کنترل (آموزش با رویکرد سازنده گرایی بدون بازی) مطالب بیشتری یادگرفته اند.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش طراحی و اجرای نمونه بازی آموزشی همسایگان ایران در درس علوم اجتماعی با بهره گیری از اصول طراحی محیطهای یادگیری سازنده گرایانه ، ارائه چارچوبی برای مراحل فرآیند طراحی بازی آموزشی، تعیین ویژگیهای بازی آموزشی و بررسی تأثیر بازی طراحی شده بر یادگیری دانش آموزان است .
1. Kiili از دست دادن خود-آگاهی و غرق شدن در فعالیت تفاوت در گذر زمان (یک ثانیه میتواند چندین دقیقه طول بکشد) پاداش درونی در پاسخ به سؤال ١ پژوهش "بازی طراحی شده بر اساس اصول سازنده گرایی باید چه ویژگیهایی داشته باشد" پس از بررسی اصول آموزشی سازنده گرایی، ویژگیهای بازی مطلوب (برایت و هاروی، ١٩٨٤؛ میهای،١٩٩٠؛ لیمکویل ، دی جانگ و اوئتس ٢٠٠٠،١؛ بادیگروبر، 2 ٢٠٠٧؛ شرایبر٣، ٢٠٠٩؛ ادواردسن و کولی،٢٠١٠؛ دتردینگ ٤ و همکاران ، ٢٠١١؛ ریزر،٢٠١٢؛ آیینده ٥، ٢٠١٤)، ماهیت درس مطالعات اجتماعی و طراحی و اجرای نمونه بازی بر اساس اصول سازنده گرایی مشخص شد که بازیهای آموزشی سازنده گرایانه علوم اجتماعی باید ویژگیهای زیر را داشته باشد: مسئله - محوری داوطلبانه بودن دانش آموز- محور بودن تکالیف اصیل (جالب و مرتبط بودن مسئله و فرآیند بازی با دانش آموز) کنترل و نظارت یادگیری بر عهده یادگیرنده با نظارت معلم دارا بودن مراحلی مشخص داشتن هدف آموزشی ارائه مفاهیم آموزشی در مراحل گوناگون بازی وجود امتیازبندی در تمام مراحل بازی تعادل داشتن (نه آسان و نه سخت ) و ایجاد چالش در یادگیرنده رقابتی بودن داشتن شور و هیجان قاعده مند بودن (قواعد انعطاف پذیر باشد) 1.